Industrie aan de monding van het Wantij. Links scheepswerf Hoebêe, middenonder de watertoren en het pompgebouw aan de Oranjelaan, boven op het puntje van de Staart de havens en industrie met scheepswerf de Biesbosch. Links scheepswerf Hoebêe, later verplaatst naar de Merwedestraat. Foto ca. 1960.
Volledig scherm
PREMIUM
Industrie aan de monding van het Wantij. Links scheepswerf Hoebêe, middenonder de watertoren en het pompgebouw aan de Oranjelaan, boven op het puntje van de Staart de havens en industrie met scheepswerf de Biesbosch. Links scheepswerf Hoebêe, later verplaatst naar de Merwedestraat. Foto ca. 1960. © Stadsarchief Dordrecht

Hoe de tijd voortschrijdt in het Wantij: van natuur en industrie, binnenkort naar volop recreatie?

DORDT EIGEN-AARDIGBinnenkort neemt de gemeenteraad een beslissing over het plan dat ontwikkeld is voor het Wantij bij het nieuwe wijkje Stadswerven, zo ongeveer tussen de bruggen die genoemd zijn naar de prins-gemalen Hendrik en Claus.

  1. Reacties op verplaatsing van weekmarkt en afvalpasjes: ‘Te idioot voor woorden. Mag wat kosten’
    lezersbrieven

    Reacties op verplaat­sing van weekmarkt en afvalpas­jes: ‘Te idioot voor woorden. Mag wat kosten’

    Ik lees de column van Kees Thies over het verplaatsen van de vrijdag en zaterdagmarkt van Statenplein naar Grote Markt. Dat is een mooie gedachte, maar het werkt niet. Waar laat je geparkeerde auto’s - bewoners aan de Grote Markt willen niet - en aan- en afvoer met vrachtwagens en bestelbussen? En de opbouwers van de kramen beginnen op donderdag tegen 17.00 uur en dan moet de Grote Markt autovrij zijn tot zaterdagavond 20.00 uur. De ruimte is te klein daar. En niet naar vroeger kijken, toen waren het echt kramen, nu zijn het verplaatsbare winkels. Het is gewoon geduld hebben, de markt verdwijnt vanzelf omdat staangeld duurder wordt en inkomsten lager. Voordat er in Dordrecht echt iets verandert, ben je op ambtelijk niveau vijf tot tien jaar verder. L. de Koning Vaals
    Dordrecht