Volledig scherm
Parkeren voor vergunninghouders. © ANP

Dordtse raad vindt prijsstijging van tweede parkeervergunning ‘te groot en abrupt’

Coalitiepartijen Beter Voor Dordt en VVD vinden de stijging van de kosten voor een tweede parkeervergunning in Dordrecht te groot en abrupt. In een plan van het college van burgemeester en wethouders stijgt de vergunning voor een tweede auto van 212 euro naar 360 euro.

Waar de eerste vergunning juist goedkoper wordt, van 156 euro naar 120, zijn mensen met twee auto’s straks een stuk duurder uit als het aan het college ligt. ,,Waarom niet in geleidelijke stappen naar het voorgestelde bedrag toegroeien?” vroeg Alexander Kuhlmann (VVD) zich gisteravond af tijdens de raadsvergadering. Hij stelt voor de stijging over drie jaar uit te smeren. Ook Kevin Noels, fractievoorzitter van D66 zegt meer te zien in een dergelijk ingroeimodel. ,,De snelle prijsstijging is voor ons wel een issue.” Beter Voor Dordt vindt de stijging eveneens fors en vraagt zich af waar het gekozen bedrag van 360 euro op stoelt.

Wethouder Rik van der Linden gaf tijdens de vergadering op het Stadskantoor aan dat is gekozen voor een tariefsverandering die ongeveer budgetneutraal uitkomt. De hogere inkomsten uit de tweede vergunning compenseren de lagere inkomsten uit de eerste parkeervergunning.

Betaald parkeren uitbreiden

Ook werd gesproken over het uitbreiden van betaald parkeren in wijken waar dat nu nog niet het geval is. In het voorstel van b en w wordt een aantal criteria genoemd, waar een wijk aan moet voldoen, als de bewoners willen dat er betaald parkeren wordt ingevoerd. Zo zouden minimaal 50 adressen betaald parkeren willen, moeten er 150 parkeerplaatsen zijn en moet er minstens 85 procent van de parkeerplaatsen bezet zijn in het gebied. 

Partijen pleitten ervoor die criteria niet al te strikt te nemen en te kiezen voor maatwerk. ,,Ik moet er niet aan denken dat er in een woonwijk als pak ’m beet Oudelandshoek niet wordt gezocht naar een andere oplossing, maar er alleen naar die criteria wordt gekeken’’, aldus Gersom Tutupoly van Beter Voor Dordt.

Kuhlmann droeg nog aan dat zijn partij niet wil dat een minderheid in een wijk de wil op kan leggen aan een meerderheid en pleit voor een enquête per wijk. ,,Wij willen dat betaald parkeren alleen kan worden ingevoerd als tenminste de helft plus 1 van de respondenten in een gebied voor is.” Van der Linden: ,,Er moet wel een minimaal aantal mensen zijn dat überhaupt over parkeren wil praten. Vandaar het criterium van vijftig mensen.”

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!