Detroit: Become Human - Niets menselijks is deze robots vreemd

GamerecensiePlayStations nieuwe paradepaardje is eigenlijk een game voor mensen die niet van games houden, maar liever een film of een serie wegtikken. Om preciezer te zijn: mensen die niet genoeg krijgen van de robots en de sciencefiction-filosofieën van Blade Runner en Westworld.

Volledig scherm
Kruip in de synthetische huid van een androïde. © Sony Interactive Entertainment/Quantic Dream

Als jij moet onderhandelen met een verwarde gijzelnemer die dreigt een meisje van een flat te gooien, hoe pak jij dat aan? Win je eerst achtergrondinformatie in, steek je dat gevonden vuurwapen in je zak of race je naar buiten, het dakterras op? Kies je voor de agressieve benadering, speel je open kaart of lieg je dat het gedrukt staat?

In Detroit: Become Human bepalen jouw individuele keuzes het verhaalverloop en de uitkomst van deze hoogspanningssituatie, en dat maakt soms een verschil van leven en dood. In deze beginmissie geldt dat ook voor jouw personage, dat met een beetje pech neergeknald wordt of op de stoep te pletter slaat.

In dit geval betekent dat niet het einde van de wereld, aangezien je in deze videogame in de synthetische huid van een androïde kruipt. In die van drie androïdes zelfs: een robotrechercheur, een kindermeisje en een verpleger die zich tot verzetsstrijder ontpopt.

Lees verder onder de foto

Wandelende iPhones

In het Detroit van 2038 zijn robots een soort wandelende iPhones: onmisbare luxeproducten in een strak hightechdesignjasje. Maar bovenal zijn het niet bijster subtiele metaforen voor de zwarte bevolking van het Amerika van voor de rassenscheiding, tot aan de gescheiden zitplaatsen in de bus toe.

In de loop van het spel loods je de androïdes die hunkeren naar stem- en zelfbeschikkingsrecht via vreedzaam protest óf een gewelddadige revolutie naar een betere, gelijkwaardige toekomst... óf de totale ondergang (zoals in mijn speelsessie).

Qua opzet volgt Detroit: Become Human die van Heavy Rain en Beyond: Two Souls, eerdere games van de Franse Quantic Dreamstudio. Het zijn spellen waar je de moeilijkheidsgraad bijna naar nul kunt schroeven en die uiterst geraffineerd de illusie wekken dat jij de regie voert over het verhaal. Elk hoofdstuk eindigt met een stroomdiagram van de gemaakte keuzes.

Lees verder onder de foto

Volledig scherm
Klopt er werkelijk een hart onder al het uiterlijk vertoon van Detroit: Become Human. © Sony Interactive Entertainment/Quantic Dream

Schijnvrijheid

Volledig scherm
In 2038 zijn robots een soort wandelende iPhones © Sony Interactive Entertainment/Quantic Dream

Zo zie je ook welke andere zijpaden en aflopen er nog meer zijn. Wie goed kijkt, ziet dat het in veel gevallen een schijnvrijheid was, omdat ongeacht het verloop de uitkomst vaststaat en de bewegingsruimte in het spel sowieso beperkt is. En voor elke spannende sequentie of handeling zijn er ook redelijk suffe 'interacties' als de afwas doen of de vuilnisbak buiten zetten, waarvan je je af mag vragen of de doelgroep daar nu op zit te wachten.

Het is mogelijk om een episode opnieuw te spelen en dan alternatieve verhaallijnen te verkennen, maar het gros van de spelers annex kijkers zullen het bij één sessie houden. De ambities spatten haast van het scherm, maar eigenlijk is de centrale vraag die over robots wordt opgeroepen ook op het spel zelf van toepassing: hoe bloedmooi en (kunstmatig) intelligent het ook mag overkomen, klopt er werkelijk een hart onder al dat uiterlijk vertoon?

Detroit: Become Human voor PlayStation 4

Volledig scherm
In Detroit: Become Human bepalen jouw individuele keuzes het verhaalverloop. © Sony Interactive Entertainment/Quantic Dream
  1. E-sporter Louis: grootverdiener met digitaal kaartspel
    Hearthstone

    E-sporter Louis: grootver­die­ner met digitaal kaartspel

    20 jaar oud, de hele wereld overvliegen en geld verdienen door competitie-gamen. Het is het leven van de 20-jarige Louis Bremers. Onder de noemer ‘Mitsuhide’ verovert hij met het spel Hearthstone de harten van e-sportfans, maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. ,,Ik heb mijzelf zeker een half jaar overbelast gevoeld.'' Een interview met een Nederlandse game-celebrity, die je live kan zien tijdens het nieuwe evenement Tweakers Gaming Live.