Volledig scherm
Een van de hoodies. © Instagram Bstroy/foto @nateshuls @kusumadjaja

Modemerk onder vuur vanwege hoodies met ‘kogelgaten’ en plaatsnamen schietpartijen VS

Het Amerikaanse modemerk Bstroy, opgericht door hiphopfanaten Brick Owens en Dieter Grams, ligt onder vuur omdat het zogenoemde hoodies (shirts met capuchon) op de markt brengt met ‘kogelgaten’ en namen van steden in de VS waar de afgelopen jaren veel doden vielen bij schietpartijen. De tijdens de New York Fashion Week gepresenteerde collectie is bij velen in het verkeerde keelgat geschoten. 

Het gaat om sweaters met de namen Colombine, Virginia Tech, Stoneman Douglas en Sandy Hook. De reacties op de kledingstukken zijn overwegend negatief. Niet alleen vanwege de namen maar vooral om de gaten of scheurtjes in het textiel die suggereren dat de shirts door (dodelijke) slachtoffers zijn gedragen of daar naar verwijzen. ,,Op gore wijze profiteren van tragedies”, schrijft iemand op de Instagrampagina van de firma. En: ,,De ontwerpers zijn geen activisten die wapenbezit op de kaart zetten, maar pure en domme materialisten.”

Bij het bloedbad op de Columbine High School (20 april 1999) in Columbine Colorado schoten Eric Harris en Dylan Klebold twaalf medeleerlingen en een leraar dood en pleegden vervolgens zelfmoord, zoals ze van tevoren hadden gepland. De schietpartij op Virginia Tech was een bloedbad op de Virginia Polytechnic Institute and State University in de Amerikaanse stad Blacksburg op 16 april 2007. Bij de schietpartij vielen 33 doden, onder wie de schutter.’ 

Op 14 februari 2018 vond een schietpartij plaats op de Stoneman Douglas High School in Parkland (Florida). Daar schoot  dader Nikolas Cruz (19) veertien leerlingen en drie werknemers neer. Het drama op de Sandy Hook Elementary School vond plaats op 14 december 2012 op de basisschool van het dorp Sandy Hook in Newtown (Connecticut). De 20-jarige Adam Peter Lanza beroofde daar 26 personen van het leven onder wie 20 kinderen en vervolgens zichzelf. 

Trauma's

Volgens de oprichters van het nog jonge en vooral op internet actieve modemerk gaat het absoluut niet om kleding waarmee over de rug van slachtoffers of nabestaanden geld wordt verdiend. Maar mensen die zo'n shooting meemaakten spreken op sociale media toch van ‘een gruwel waarmee trauma's weer springlevend worden’. Een betrokkene: ,,Dit is ronduit smerig. Bewustwording toon je op een andere manier en al helemaal niet op een wijze waarmee geld wordt gegenereerd.”

Het label heeft inmiddels gereageerd op de kritiek. De shirts zouden vooral bedoeld zijn als ‘pijnlijk ironisch’, meldt het bedrijf in een statement op Instagram. ,,We willen uitdragen dat mensen door geweld om het leven kunnen komen op een plek waar ze zich veilig wanen. Dat is onze boodschap. Het leven kan fragiel, kort, onvoorspelbaar en onverwacht eindig zijn. Stoppen en beginnen als een circle of life.”

Op sociale media wordt geopperd de kledingstukken vooral niet te kopen. ,,Dit doet nabestaanden van de schietpartijen veel pijn.” De firma Bstroy wacht rustig af. ,,Dit is een beetje controversieel, maar wel maatschappijkritisch en een manier van verhalen vertellen via hedendaagse fashion.”