Volledig scherm
In 2018 werden in Brugge 82.684 parkeerretributies uitgeschreven © Benny Proot

20 parkeerboetes pér uur in Brugge, burgemeester ontkent klopjacht: “Nieuw reglement moet nageleefd worden”

In 2018 werden in Brugge 82.684 parkeerretributies uitgeschreven. Omgerekend zijn dat er 20 pér uur. Dat blijkt uit cijfers die N-VA fractieleider Geert Van Tieghem opvroeg bij het stadsbestuur. In vergelijking met het jaar voordien is dat een stijging van 22 procent. “Het is een klopjacht. Er is geen greintje soepelheid”, vindt Van Tieghem. Burgemeester Dirk De fauw (CD&V) is niet onder de indruk. “Als een reglement wordt ingevoerd, moet dat nageleefd worden. Een groot deel van de opbrengst investeren we trouwens in nieuwe parkeergelegenheden of het onderhoud van bestaande parkings.”

Brugge en parkeren: het blijft een gevoelig huwelijk. Begin 2017 ontstond er heel wat kritiek bij de invoering van het nieuw parkeerplan. De storm ging uiteindelijk liggen en vooral de inwoners van Brugge centrum zijn lovend. Meer betalende parkeerplaatsen, betekent uiteraard meer potentiële parkeerovertredingen. Uit cijfers die N-VA fractieleider Geert Van Tieghem opvroeg, blijkt dat het aantal retributies de voorbije twee jaar fiks gestegen zijn. In 2018 stopte de teller op 82.684 retributies. Die werden uitgeschreven in de binnenstad, blauwe zones en de kiss & rideparkings van de stad Brugge. De opbrengst: 2.263.870,00 euro.

Volledig scherm
Parkeren in Brugge: het blijft voer voor discussie © Foto Benny Proot

Klopjacht

Omgerekend komt het aantal neer op 227 retributies per dag of 20 pér uur. In vergelijking met 2017, toen het nieuwe parkeerplan ook al het grootste deel van het jaar in voege was, gaat het om een stijging van 22 procent. Bij N-VA zijn ze absoluut niet te spreken over de cijfers. “Normaal kunnen we dit niet meer noemen. Het heeft meer weg van een klopjacht. Er is geen greintje soepelheid en als stad krijgen we een negatief imago”, vindt Geert Van Tieghem. Uit de cijfers blijkt bovendien dat er vorig jaar 4.237.445,38 euro aan parkeergelden werd geïncasseerd. 3.127.495,45 euro daarvan werd betaald aan een parkeerautomaat (cash of kaart). De overige 1.109.949,93 werd via sms of de parkeerapplicatie betaald. In vergelijking met twee jaar geleden, voor de invoering van het nieuwe parkeerbeleid, is dat een verdubbeling. Toen stopte de teller op 2.073.996 euro. “Voor ons is het dan ook overduidelijk dat het ganse parkeerverhaal dient om de stadskas te spijzen”, aldus Van Tieghem. Burgemeester Dirk De fauw (CD&V) is niet akkoord met de stelling van de oppositiepartij. “Meer betalende parkeerplaatsen, betekent natuurlijk dat de kans op een overtreding groter wordt. Maar moeten we dan niet meer controleren? Als een reglement wordt ingevoerd, maar dat nageleefd worden”, aldus De fauw.

Investeren

De burgemeester blijft dan ook geloven in het huidige parkeerbeleid. “Belangrijk om te weten is dat de stad de inkomsten investeert in de uitbreiding van de parkeergelegenheden. Denk maar aan de extra parkeerplaatsen onder ’t Zand die worden gecreëerd. Ook het onderhoud van de bestaande parkings moet betaald worden. Daarvoor voorzien we jaarlijks een bedrag van 1,2 miljoen euro”, zegt De fauw, die zelf aanvoelt dat handelaars enthousiast reageren op de komende aanpassingen. “De reacties op het eerste uur gratis parkeren onder ’t Zand, zijn unaniem positief. We werken dus wel degelijk aan een goed parkeerplan voor iedereen. Van een klopjacht of het spijzen van de stadskas is geen sprake.”

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement