Volledig scherm
Jeroen van Glabbeek , directievoorzitter en een van de oprichters van CM.com © Foto Jan Stads / Pix4Profs

Breda krijgt met CM.com eindelijk weer een beursgenoteerd bedrijf

BREDA - Het Bredase bedrijf CM.com wil een notering aan de Amsterdamse beurs aanvragen. Het bedrijf dat onder andere gespecialiseerd is in sms- en whatsapp-diensten wil met de uitgifte van nieuwe aandelen circa 100 miljoen euro ophalen, zo heeft het bekendgemaakt. 

Breda zou daarmee na lange tijd weer de hoofdvestiging van een beursgenoteerde onderneming binnen de gemeentegrenzen krijgen. In de jaren negentig waren snoepfabrikant Van Melle en vastgoedbelegger Vastned beursbedrijven uit Breda. Maar met de overname door Perfetti verdween Van Melle van de beurs en Vastned is inmiddels naar Amsterdam verhuisd. 

CM.com - dat zich profileert als een communicatieplatform - is gevestigd aan de Konijnenberg in Breda en heeft kantoren in onder meer Dubai, Londen en Brussel. Er werken circa 270 mensen.  In de eerste helft van dit jaar maakte CM.com een omzet van 44 miljoen euro. 

NAC

Tot aan dit seizoen was het bedrijf vier jaar lang hoofdsponsor van NAC. Nu is het bedrijf een van de sponsoren voor de Formule-1 Grand Prix die volgend jaar op Zandvoort wordt gehouden. 

Aandeelhouders Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers, die het bedrijf in 1999 oprichtten, zullen ook een klein deel van hun aandelen aanbieden op de beurs maar houden zelf wel een ‘significant belang’ in het bedrijf. 

Het geld dat op de beurs wordt opgehaald, zal worden gebruikt voor investeringen in snellere groei, onderzoek en ontwikkeling, mogelijke overnames en uitbreiding van de wereldwijde verkoop- en marketingorganisatie.

Songfestival

CM.com combineert traditionele ‘chat’-functies en andere communicatiefuncties op mobiele telefoons met betaaldiensten en andere functionaliteiten, zoals ticketing, data, email-campagnes, digitale handtekeningen en identificatie- en verificatie-functies. 

Voorbeeld van diensten die het bedrijf regelt, zijn stemmen per sms voor het songfestival of een tv-talentenjacht, een maaltijd bestellen bij Thuisbezorgd en berichten via DigiD. Het bedrijf verwerkte vorig jaar bijna twee miljard berichten, meer dan 100 miljoen minuten aan stemgesprekken en circa 595 miljoen euro aan transacties.