Volledig scherm
PREMIUM
AD columist Nynke de Jong. Foto Joost Hoving online liggend formaat © Joost Hoving

Voor de geloofwaardigheid van de politiek zijn dit de meest dodelijke ontwikkelingen

columnNynke de Jong schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt.

Minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat deed deze week in de Volkskrant een aantal gepeperde uitspraken over Schiphol. Uitspraken die gisteren in deze krant meteen onderuit werden gehaald. Van Nieuwenhuizen wil dat Schiphol blijft groeien, maar als dit kabinet ook maar in de buurt wil komen van de Parijse klimaatdoelen, dan is een groei van het aantal vluchten vanaf Schiphol het slechtste idee denkbaar.

Tot 2020 mag Schiphol maar 500.000 vluchten per jaar verzorgen, maar daarna kan wat betreft Van Nieuwenhuizen het aantal vluchten weer omhoog, hoe slecht dat ook voor het milieu is en hoeveel overlast dat de omwonenden ook geeft. Schiphol moet groeien, want anders zijn we straks niet meer de belangrijkste overstapluchthaven van Europa.

  1. Oud-eigenaar S.E. Fireworks is gebroken man: ‘Wanneer houdt dit op?’
    PREMIUM
    vuurwerkramp enschede

    Oud-eigenaar S.E. Fireworks is gebroken man: ‘Wanneer houdt dit op?’

    Bijna twintig jaar na de vuurwerkramp in Enschede wordt voormalig fabriekseigenaar Harm Smallenbroek aangewezen als mogelijke saboteur door ex-klokkenluider Paul van Buitenen. Daarmee zou hij verantwoordelijk zijn voor 23 doden. Smallenbroek is een gebroken man. Sinds 2001 heeft hij geen interview meer gegeven, tot vandaag. ,,Je wilt wel, maar je komt er nooit meer van los. We zijn die dag, net als velen, alles kwijtgeraakt.