Volledig scherm
De Koning Willem-Alexandertunnel bij Maastricht. © ANP

Tienduizenden boetes trajectcontrole A2-tunnel bij Maastricht zijn onterecht

Het Openbaar Ministerie heeft bij de trajectcontrole in de A2-tunnel bij Maastricht ten onrechte tienduizenden verkeersboetes geïnd. Dat meldt De Limburger

Uit een uitspraak van de kantonrechter in Maastricht blijft dat de bebording met daarop de maximumsnelheid bij de Willem-Alexandertunnel te onduidelijk was. De rechter heeft een boete van 96 euro van een automobilist uit Roermond die 11 kilometer te hard had gereden, mede daarom op ‘nihil’ gesteld.

Het gaat om tienduizenden snelheidsovertredingen die zijn begaan sinds de start van de trajectcontrole in maart 2017 tot april 2018. De kantonrechter stelt dat er sprake was van een nieuwe verkeerssituatie op een druk knooppunt waarbij het voor alle verkeersdeelnemers wennen was. „Juist in zo’n situatie is het van belang dat er geen misverstanden kunnen ontstaan omtrent de maximumsnelheid”, aldus De Limburger. 

‘Beduidend verschil’

In de onderste tunnelbuizen (A2) mag 100 kilometer per uur gereden worden; in de bovenste tunnelbuizen (N2) 80. In aanloop naar de tunnel lopen A2 en N2 parallel aan elkaar. Langs de A2 stonden aan beide kanten borden, langs de N2 niet. Inmiddels is de bebording aangepast, volgens de rechtbank een ‘beduidend verschil met de voorgaande situatie’.

Bij de trajectcontrole bij de A2-tunnel wordt jaarlijks ongeveer vier miljoen euro aan boetes geïnd van grofweg 70.000 automobilisten. Het Openbaar Ministerie kon maandag nog niet aangeven wat de gevolgen van de uitspraak zijn voor andere automobilisten die hier geflitst zijn.