Tadaa! Dit is ’m, de gloednieuwe intercity van NS

VIDEOTreinliefhebbers noemen ’m ‘de Wesp', vanwege zijn lijnenspel: de nieuwste intercity die vandaag voor het eerst over Nederlands spoor reed. Oost-Nederland had de primeur: hij kwam vanmiddag de Duitse grens over en via Oost-Nederland richting Amsterdam. 

De echte liefhebber stond klaar langs het tracé: via Oldenzaal, Hengelo, Deventer, Zwolle en Lelystad ‘zoemde’ de Wesp richting de Randstad. Treinspotters konden hun geluk niet op. Een Duitse trein ‘begeleidde’ de Nederlandse Wesp naar de grens, waarna een Nederlandse trein de nieuwe intercity dwars door ons land naar de Randstad bracht. 

Officieel gaat het om de ICNG, de Intercity van de Nieuwe Generatie. Enkele jaren geleden vond de aanbesteding plaats, vandaag zag Nederland voor het eerst de trein in actie. 

De Wesp - de ICNG - op het tracé tussen Zwolle en Kampen. Op de achtergrond is nog net de IJsseltoren van Zwolle te zien.
Volledig scherm
De Wesp - de ICNG - op het tracé tussen Zwolle en Kampen. Op de achtergrond is nog net de IJsseltoren van Zwolle te zien. © Stefan Verkerk

Zuiden

Die reed nog niet voor passagiers, overigens. Treinreizigers zullen nog tot zeker volgend jaar moeten wachten voor ze aan boord kunnen stappen van de Wesp. Die gaat dan nog niet in het hele land rijden. Dat gebeurt eerst in het zuiden, pas in de jaren erna komt de ICNG - hij kan 200 kilometer per uur - weer 'terug’ naar Oost-Nederland.

Stopcontact

Met het toestel dat vandaag arriveerde in ons land gaat NS naar verluidt eerst personeel opleiden. De treinstellen zijn onder meer voorzien van stopcontacten en usb-oplaadpunten.

Enkele jaren terug werd het model onthuld. De treinen zijn door de Franse fabrikant Alstom gebouwd. 

De Wesp in de buurt van Holten.
Volledig scherm
De Wesp in de buurt van Holten. © Stefan Verkerk