Steeds meer 75-plussers achter het stuur, maar maken zij ook meer brokken?
VIDEOSteeds meer mensen van 75 jaar en ouder hebben een auto. Ook maken zij meer kilometers. Maar zijn de 75-plussers ook de grootste brokkenpiloten?
Van elke duizend 75-plussers in Nederland had op 1 januari van dit jaar er 437 een auto, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. In 2008 bleef die teller nog steken op 325. Het autobezit onder die ouderen is in tien jaar tijd met meer dan eenderde gestegen.
Het autobezit onder 75-plussers het het hoogst in het Gelderse Rozendaal, met 744 auto's per duizend ouderen. Ook het Noord-Hollandse Blaricum en het Limburgse Mook en Middelaar scoren hoog. De gemeenten Vlieland, Amsterdam en Rotterdam hebben ouderen met nog geen 280 auto's per duizend 75-plussers de minste auto's in bezit. Terwijl jongeren steeds minder kilometers af zijn gaan leggen, zijn 75-plussers juist steeds meer kilometers gaan maken.
Klik op de kaart om te zien hoeveel 75-plussers bij jou in de buurt een auto bezitten. Lees door onder de kaart.
Brokkenpiloten
Ouderen vormen niet per se een groter gevaar op de weg
Grote vraag is: zijn ouderen ook grotere brokkenpiloten? ,,Ouderen vormen niet per se een groter gevaar op de weg voor anderen'', betoogt Patrick Rugebregt van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). ,,Maar ze zijn wel kwetsbaarder en raken dus eerder ernstig gewond of overlijden eerder.''
Voor de ouderen van 75 jaar en ouder is de kans op overlijden per afgelegde kilometer elf keer zo hoog als gemiddeld, toonde onderzoek van SWOV al eerder aan. Ouderen zijn fysiek kwetsbaarder dan jonge volwassenen. Bij een botsing met dezelfde kracht is het risico dat een 75-jarige inzittende van een motorvoertuig komt te overlijden ongeveer drie keer zo groot als bij een 18-jarige.
Op verzoek van deze krant onderzocht verkeerskundig ICT-bureau VIA, alle slachtoffers die vielen bij verkeersongevallen. Daarvoor zijn alle politieregistraties van ongevallen tussen 2014 en 2017 geanalyseerd. ,,Als je kijkt naar het aantal slachtoffers dat betrokken is bij een verkeersongeval met de auto, dan zie je bij 75-plussers niet echt een stijging, ondanks de stijging in het autobezit'', verklaart verkeersexpert Erik Donkers van VIA. ,,Van het aantal verkeersslachtoffers onder automobilisten is 6 procent ouderen, bij jongeren ligt dat met 34 procent veel hoger. Maar deze laatste groep maakt ook meer kilometers.''
Aangezien het aantal slachtoffers onder de 75-plussers niet stijgt veronderstelt Donkers dat zij 'minder brokken maken'. Mogelijke verklaringen zijn volgens hem dat ouderen met hun pensioen vaak een nieuwe, veiligere auto kopen en dat ze steeds vitaler worden. ,,Je mag de 75-jarige van nu niet meer vergelijken met de 75'er van tien jaar geleden.''
Met name automobilisten van 75 jaar en ouder maken méér brokken
Maar het Verbond van Verzekeraars wijst op andere cijfers. ,,Verzekeraars zien in hun claims dat ouderen – net als jongeren overigens – meer schades veroorzaken per miljoen gereden kilometers'', licht Rudi Buis toe. ,,Met name automobilisten van 75 jaar en ouder maken méér brokken'', benadrukt Buis. ,,Verzekeraars kijken daarbij niet alleen naar letselschade, maar óók naar materiële schades zoals ongelukken op parkeerplaatsen.”
Eind april riep Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen in een interview met deze krant op om 'met zijn allen het gesprek aan te gaan' over of ouderen nog wel kunnen blijven rijden. ,,Alzheimer gaat over niet al te lange tijd doodsoorzaak nummer één worden'', betoogde de VVD-bewindsvrouw. ,,Het is geen fijn onderwerp, maar we moeten het niet uit de weg gaan.’’
De 85-jarige Geert Kivits denkt nog lang niet aan stoppen met autorijden
Een van die trotse autobezitters is de in 1933 geboren Geert Kivits uit Heerlen. Hij heeft een grote Amerikaanse Pontiac uit 1973 en een Opel Kadett B uit hetzelfde bouwjaar. ,,Ik ben zeker geen gevaar op de weg,'' zegt de 85-jarige Limburger Geert Kivits stellig. ,,Ik rijd al veertig jaar schadevrij.''
Kivits moet er niet aan denken om te stoppen met autorijden. ,,Ik rijd voorzichtiger dan de jeugd, dat weet ik zeker. Ik krijg 80 procent korting op mijn verzekering vanwege al mijn schadevrije jaren. Ik ben al 85 en ik werk er zelf nog aan ook. Ik kruip er zelf onder, want ik weeg maar 69 kilo en heb geen buik.''
De Limburger houdt zich naar eigen zeggen ook altijd aan de maximumsnelheid en heeft nog nooit een boete gehad. ,,Soms komt er ineens een één of andere nozem voorbij rijden met een hoop lawaai. Dan denk ik: haastige Joep, ik hoop dat je een keer tegen een boom aanrijdt. Je mag hier vijftig.''
Over twee jaar is Kivits weer aan de beurt voor zijn vijfjaarlijkse keuring van het rijbewijs voor ouderen. ,,Ik moet weer op in 2020, als ik dan tenminste niet dood ben. Maar ik heb nog nooit in het ziekenhuis gelegen en kom nooit bij de dokter. Dus ik rijd gewoon nog overal naar toe.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
met video
Dodelijk slachtoffer en twee gewonden bij uitslaande brand in woning Ermelo
Bij een brand in een woning aan de Smutslaan in Ermelo is vanochtend een persoon om het leven gekomen. Dat meldt een woordvoerder van politie ter plaatse. De met meerdere wagens uitgerukte brandweer wist het vuur snel te doven, maar trof later in het pand het stoffelijk overschot aan. -
Politie ziet steeds meer zelfgemaakte 3D-wapens
De politie ziet in binnen- en buitenland steeds vaker 3D-geprinte vuurwapens. Eigen onderzoek toont aan dat er sinds vorig jaar fors meer inbeslagnames waren van deze geprinte vuurwapens of onderdelen ervan. Vorig jaar zijn in veertien onderzoeken in Nederland 3D-geprinte vuurwapens en geprinte onderdelen in beslag genomen. -
Fietsen dodelijker dan autorijden: kwart slachtoffers verongelukt op e-bike
In 2017 zijn voor het eerst meer fietsers omgekomen in het verkeer dan inzittenden van een auto. Ruim een kwart van de fietsslachtoffers verongelukte op een e-bike. -
poll
Iedere 55-plusser wil een hoge ‘SUV’
Nep-SUV’s verkopen als warme broodjes. Senioren roemen de auto vanwege de hoge, gemakkelijke instap. Het succes van de nieuwe seniorenauto stuwt ook de autoverkoopprijzen naar recordhoogte. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente.
-
Update
Vrouw (19) 40 minuten lang aangerand in trein, politie zoekt man met tatoeage in gezicht
Een vrouw van 19 jaar is gisteren veertig minuten lang aangerand in de trein van Amsterdam naar Alkmaar. Dat meldt de politie. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier?