Spoorchaos Randstad door werkzaamheden Leiden, treinreizigers vallen flauw
ProRail en NS beloven wat te doen aan de al drie dagen durende treinchaos rond Leiden Centraal. Vanwege grootschalige werkzaamheden rijden er drie weken lang geen rechtstreekse treinen tussen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Reizigers voelen zich compleet overvallen en klagen over overvolle treinen. Er zijn zelfs mensen flauwgevallen. Belangenclub Rover heeft forse kritiek.
Delen per e-mail
Doordat het spoor bij Leiden CS door zijn levensduur heen is, vervangt ProRail er twee kilometer aan rails, bovenleiding en wissels. Zwaartepunt van de hele operatie is maandag gestart en duurt tot medio april. Gedurende die drie weken is slechts de helft van de sporen en perrons beschikbaar. Reizigers tussen Amsterdam-Leiden CS-Rotterdam moeten daardoor overdag overstappen op Den Haag CS. 's Nachts is er helemaal geen treinverkeer mogelijk en zet NS bussen in.
Afgelopen dagen zorgde de operatie bij Leiden, één van Nederlands drukste stations, voor chaos en overvolle treinen. Reizigers klagen steen en been over veel te volle treinen. ,,Al drie dagen is het kommer en kwel voor reizigers uit Den Haag doordat mensen niet meekunnen,” twittert Chris van der Helm. Lia Totté ziet sinds afgelopen dagen ,,veel vertragingen en te volle treinen, vandaag een ramp. Dit zal toch niet tot half april zo doorgaan? Wat kunnen jullie doen?”
Reizigers onwel
Jeugdarts Ingrid van Dillen uit Oegstgeest reisde dinsdagmiddag in de overvolle Intercity van 17:19 uur van Amsterdam Zuid naar Leiden. Ter hoogte van Sassenheim riep de conducteur om of er ook een arts was. ,,Een vrouw van een jaar of 35 was flauw gevallen,” vertelt Van Dillen die zich door de menigte (‘zowel gangpaden als balkon waren bomvol’) naar het slachtoffer spoedde. Meteen vroeg ze de passagiers zo goed en kwaad als het kon ruimte te maken. ,,Zo kreeg de vrouw zuurstof.” Op vrijwel hetzelfde moment werd leek verder op een man onwel te worden. ,,Toen hij door de knieën ging, ging het snel beter.”
Eenmaal bij Leiden aangekomen was de spoorwegpolitie paraat om de slachtoffers op te vangen, één van hen kreeg water. Van Dillen hoopt dat de NS lering trekt uit het gebeuren. ,,Door de werkzaamheden gaan er per uur nog maar twee treinen naar Leiden in plaats van normaal vier. Die treinen zijn bovendien veel korter. Dit moet niet nóg drie weken zo gaan.”
Verder lezen na de tweets
Slechte informatie
Reizigersvereniging Rover is bezorgd. ,,We zijn blij dat NS zijn best doet om zoveel mogelijk treinen toch te laten rijden (in plaats van het hele station uit de dienstregeling te nemen, red.), maar vraag is of het wél rijdende materieel voldoende capaciteit bezit,” stelt directeur Freek Bos.
Rover vraagt zich verder af of reizigers vooraf voldoende geïnformeerd zijn over deze enorme operatie. ,,Het lijkt er op alsof vooral reizigers rond Leiden op de hoogte zijn gebracht. Terwijl de impact veel breder is.” De reizigersorganisatie ziet bovendien dat er tijdelijk minder treinen rijden tussen Lelystad en Schiphol. ,,Waarom? Die reizigers hebben helemaal geen binding met Leiden.”
ProRail: we waren te ambitieus
ProRail erkent in een reactie een deel van de problemen en belooft beterschap. ,,Het probleem is gek genoeg dat we afgelopen dagen té veel treinen hebben laten doorrijden,” zegt woordvoerder Coen van Kranenburg. Omdat er ook werktreinen met materieel moesten rijden, ontstond er te weinig lucht in het rooster. ,,Treinen vielen uit, er ontstond file op het spoor, perrons raakten vol. We zijn te ambitieus geweest.”
De oplossing is iets minder treinen op het spoor, zegt ProRail. ,,Dat geeft meer rust en meer betrouwbaarheid.” De spoorbeheerder legt uit waarom reizigers via Den Haag CS moeten rijden. ,,Leiden CS is het vijfde station van Nederland en een enorm belangrijke overstapplek.” Door de werkzaamheden moet een ander station die overstapfunctie tijdelijk overnemen. ,,Den Haag HS is daar te klein voor en kan die reizigersstroom niet aan. Den Haag CS wél.”
Volgens ProRail bleek het verder onmogelijk de werkzaamheden in de (zomer)vakantie in te plannen. ,,Wij werken met talloze aannemers en in de bouw is de werkdruk enorm. Daarnaast plannen we jaren van te voren. Vandaar dat we werkzaamheden soms ook buiten vakanties moeten plannen.” ProRail-woordvoerder Van Kranenburg beklemtoont wel degelijk rekening te houden met de buitenwereld. ,,Zo zijn de werkzaamheden een week vervroegd, zodat het bloemencorso in de Bollenstreek goed bereikbaar blijft.”
Verder lezen na de foto
NS: we evalueren communicatie aan reizigers
NS laat in een reactie weten de werkzaamheden uitgebreid te hebben gecommuniceerd. ,,Maar nu veel reizigers stellen niet voldoende op de hoogte te zijn, gaan we dat uiteraard evalueren,” zegt Anita Boonstra.
De spoorwegen stellen waar mogelijk langere treinen in te zetten, maar dat niet overal te kunnen doen. ,,Het materieel is immers ook op andere routes nodig.” De toeslag op de IC Direct, die als vervangende route tussen Amsterdam en Rotterdam geldt, wordt niet tijdelijk afgeschaft. ,,De IC Direct is al zo druk en wordt zonder toeslag nog veel drukker. Dat is geen optie.”
Het vervangen van sprinters door dubbeldekkers is eveneens geen optie. Boonstra van NS: ,,Behalve dat ze elders nodig kunnen zijn, trekken sprinters veel sneller optrekken dan dubbeldekkers. Roostertechnisch lukt het vaak niet om dubbeldekkers te gebruiken.”
Grote klapper
Al met al moeten reizigers geduld betrachten en de drie weken durende werkzaamheden uitzitten. ProRail heeft echter goed bericht. ,,Dit was de grote klapper in het tweejarige onderhoud rond Leiden, het zwaartepunt. Hierna zal er hoogstens nog enkele weekenden, of een keer drie dagen, overlast zijn.”
ProRail en NS beklemtonen dat het vaker voorkomt dat grote stations wekenlang (deels) op slot gaan. ,,Dat is eerder op station Arnhem en Zwolle ook gebeurd.”
Verder in het nieuws
-
PREMIUM
interview DPG-baas: Alleen jammer dat we LINDA. er niet bij krijgen
Ook van zo’n degelijk, oer-Hollands tijdschrift als Libelle valt een flitsende digitale site te maken, denkt DPG-baas Erik Roddenhof. Zijn bedrijf nam vandaag onverwacht Sanoma Media en bijbehorende merken als Donald Duck, Margriet, Autoweek én NU.nl over. -
PREMIUM
BV de Liefde ‘Op Facebook vond ik vijf vrouwen met dezelfde naam, eentje reageerde’
In de rubriek BV de Liefde vertellen lezers openlijk en anoniem over hun relatie. Robert (44) was overtuigd vrijgezel tot hij in contact kwam met Magdelene (44). Ze zijn zeven jaar getrouwd, maar hebben pas nu tijd om te daten. -
Sexy vechtjassen: bizar snel uitverkochte marinierskalender weer te koop
De kalender met gespierde mannen van het Korps Mariniers is weer verkrijgbaar. De eerste 3550 exemplaren waren binnen 24 uur uitverkocht. Het ministerie van Defensie liet er 1665 bijdrukken. -
Oproep: Jouw kerst om nooit te vergeten
Het lekkerste eten en met alle familie om de boom. Kerstmis is het mooiste feest van het jaar. Of niet natuurlijk. Er zijn genoeg mensen die blij zijn als het feest voorbij is. Hoe dan ook: kerst is een memorabel feest. En wij zijn op zoek naar mooiste of vreselijkste herinneringen. -
Gouden magie: Rijksmuseum showt belangrijkste koninklijke schat ooit
Een gouden beker die wordt beschouwd als de belangrijkste koninklijke schat ooit, is vanaf woensdag te zien in het Rijksmuseum in Amsterdam. De beker is in 1610 gemaakt door edelsmid Paulus van Vianen (1570-1613). Het museum kreeg het werk vorig jaar in langdurig bruikleen.
-
VIDEO Politie schatte aanslag Utrecht terecht in als terreurdaad, maar communicatie erover kon beter
Dat gemeente, politie en justitie op 18 maart van dit jaar uitgingen van een ‘aanslag met mogelijke terroristisch motief’ is terecht geweest, concludeert het COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement. Wel doet het COT een aantal aanbevelingen, zoals het beter uitleggen van noodmaatregelen in crisissituaties. Bij de aanslag op de tram in Utrecht kwamen vier mensen om het leven. -
23 jaar geëist tegen Gideon G. voor liquidatie crimineel Vincent Jalink
Justitie eist 23 jaar cel tegen Gideon G. (30) voor de liquidatie van crimineel Vincent Jalink (38) op 27 mei 2016. Die werd voor de ogen van zijn zoontje van 9 doodgeschoten voor zijn huis aan de Klipperweg in Diemen. -
Geen hoger beroep Imanuelle Grives breekt met management en moet nog paar dagen de cel in
Imanuelle Grives kan zich opmaken voor nog zes dagen gevangenis. Het Openbaar Ministerie in België gaat niet meer in hoger beroep tegen haar veroordeling van twee jaar cel waarvan één voorwaardelijk. Ook Grives gaat niet in hoger beroep, laat ze weten.