Volledig scherm
De Rudolf Steinerschool in Breda © Peter Ullenbroeck

School rouwt om bij brand omgekomen Stan (9): ‘Wat een verdriet, hier zijn geen woorden voor’

De Jenaplanschool Blijberg in Rotterdam-Noord en de Rudolf Steiner School in Breda zijn in rouw om de jongens (6) en (9) die in de nacht van zaterdag op zondag om het leven kwam bij de verwoestende brand in Strijbeek. De vriendjes konden niet meer ontsnappen uit de vlammen van het Brabantse vakantiehuis.

Diepbedroefde gezichten vanochtend op de Rudolf Steinerschool in Breda. Leerlingen, docenten en ouders stonden uitgebreid stil bij het overlijden van de 6-jarige leerling. De jongen zat in klas 1 van de vrije school, vergelijkbaar met groep 3 in het reguliere basisonderwijs. ,,Het raakt ons allemaal enorm’’, vertelt bestuurder Johan de Knijff. ,,Het overlijden van een kind is al zo’n beetje het ergste wat je kan overkomen en dan ook nog op die manier. Ik heb er geen woorden voor.’’

‘Samen een lied gezongen’

Het jongetje werd vanochtend in de aula door alle 225 leerlingen van de school, de docenten en een deel van de ouders herdacht. Er waren stoelen in kringen neergezet. In de binnenste kring zaten de klasgenootjes van het jongetje. ,,We hebben samen een lied voor hem gezongen. Dat was heel indrukwekkend.’’

De jongste leerlingen is volgens De Knijff heel eerlijk verteld wat er met hun klasgenootje was gebeurd. ,,Hoe moeilijk ook, ik denk dat dat het beste is. We hebben in ieder geval zo goed als het kan alle vragen die er dan komen proberen te beantwoorden.’’ Hij slikt. ,,Voor klasgenootjes is het heel moeilijk te bevatten. Een stoel die leeg blijft. We hoorden één van hen vertellen dat het jongetje bij hem op zwemles had gezeten. Dan komt het helemaal dichtbij.’’

Redden

Volledig scherm
Politieonderzoek bij de restanten van de chalet waarin twee kinderen om het leven zijn gekomen bij een brand. De kinderen sliepen bij de oma van een van de jongens. De vrouw wist met nog een ander kind op tijd het chalet aan de Daesdonckseweg te verlaten. © ANP

In de aula van de Jenaplanschool Blijberg waren alle leerlingen bij elkaar gekomen en werden stoelen in kringen neergezet. In de binnenste kring zaten de klasgenootjes van het overleden jongetje.

De vader probeerde nog vergeefs zijn zoon te redden en liep daarbij brandwonden op. Hij moest naar het ziekenhuis worden vervoerd. De politie heeft het onderzoek naar de brand in Strijbeek al afgerond. De oorzaak is niet meer te achterhalen, maar de politie sluit een misdrijf uit. Burgemeester Joerie Minses van Alphen-Chaam, waar Strijbeek onderdeel van is, laat weten ‘diep geschokt’ te zijn door de brand. Zijn gedachten gaan uit naar de familie en vrienden van de slachtoffers, laat deze gemeente weten.

In Rotterdam is het verdriet vanzelfsprekend ook enorm. ,,Op school is met grote schrik en verslagenheid gereageerd op het overlijden van onze leerling’’, aldus een woordvoerster van scholenkoepel Boor, waar de Jenaplanschool Blijberg onder valt. ,,In het team en met alle leerlingen is hier aandacht voor geweest. In de school wordt een herdenkingsplek ingericht. De komende dagen zullen in het teken staan van het afscheid. Als bestuur en school leven we mee met ouders, familie, vriendjes en vriendinnetjes. Wat een enorm verdriet, er zijn geen woorden voor.’’

Riet Fiddelaers-Jaspers, oprichtster van het Expertisecentrum Omgaan met Verlies, weet hoe groot de impact is op een school waar een kind overlijdt, zeker als dit plotseling gebeurt, zoals bij de tragische gebeurtenis in Strijbeek. ,,Als een kind ziek is, kan een school zich meer voorbereiden. Bij een plotseling overlijden is het alsof een tsunami de school binnenkomt’’, omschrijft zij. ,,Het is voor iedereen een enorme schok. Voor rouwende scholen is er tegenwoordig wel veel informatie beschikbaar over hoe ze met zo’n trieste gebeurtenis om moeten gaan. Ze hoeven het niet meer alleen te doen.’’

Tekeningen

Volledig scherm
Bij een brand in een woning in het Brabantse Strijbeek zijn twee kinderen om het leven gekomen. De brand brak even voor middernacht uit in een houten woning aan de Daesdonckseweg in een bosrijk gebied. © ANP

Naast het oprichten van een crisisteam, nauwgezet communiceren met een contactpersoon van de familie en de ouders van de andere leerlingen is het volgens Fiddelaers belangrijk om snel iets praktisch te doen met de kinderen dat geeft hen het gevoel dat ze iets kunnen doen. ,,Zij kunnen tekeningen of gedichtjes maken, samenvoegen en naar de ouders sturen. Zij kunnen daar steun uithalen. Ook kunnen scholen een tafel of ruimte inrichten om de overleden leerling te herdenken. Daarbij is het wel belangrijk om afspraken te maken hoe er met die plek omgegaan wordt en hoe lang deze blijft. Het luistert nauw. Ook moet er aandacht zijn voor docenten en leerlingen uit andere klassen.’’

Klasgenoten gaan vaak mee naar de uitvaart, maar dat hangt ook af van wat de ouders willen, zegt Fiddelaers. Volgens haar worden de lessen vaak binnen enkele dagen weer opgepakt, in elk geval na de uitvaart. ,,Kinderen hebben namelijk behoefte aan structuur. Ze willen ook ervaren dat het leven weer doorgaat, zonder hun klasgenootje te vergeten. Met regelmaat zal hierover weer gesproken worden in de klas.’’

  1. Held van Hilledijk en crisis bij Feyenoord in De Ochtend Show to go

    Held van Hilledijk en crisis bij Feyenoord in De Ochtend Show to go

    Tarik Bouzyd probeerde op 13 april Robert Hendrix tevergeefs uit een brandend huis te redden. ‘De held van Hilledijk’ is morgen te gast in De Ochtend Show to go. Ook oud-Feyenoordspeler en trainer Rob Jacobs schuift bij ons aan in de studio. Met hem hebben we het over de crisis bij Feyenoord, het Europese avontuur en de klassieker tegen Ajax. De show wordt gepresenteerd door Anne-Marie Fokkens en is vanaf 07.30 uur live te zien in onze app en op de site.