Peter en Astrid van Langeraad
Volledig scherm
Peter en Astrid van Langeraad © Privé-foto

Peter en Astrid: ‘Je wordt gewoon gedwongen om naar een besmet eiland te gaan’

Nederlanders die op vakantie te maken krijgen met het coronavirus hebben hier last van, maar ook mensen die nog moeten afreizen zitten in zak en as. Het echtpaar Peter en Astrid van Langeraad wil eigenlijk geen vakantie meer vieren op Tenerife, maar kan dan wel fluiten naar de al betaalde reissom.

Peter van Langeraad en zijn vrouw, eigenaren van een camping in Kerkwerve, spaarden netjes voor tien dagen naar Tenerife, om even te onthaasten en tot rust te komen voor het nieuwe campingseizoen weer los zou barsten. Op 3 maart zouden ze vertrekken, maar het nieuws dat een hotel op Tenerife is afgesloten in verband met het coronavirus dreigt roet in het eten te gooien.

,,Natuurlijk, het kan altijd erger’’, zo begint Peter. ,,Voor die mensen die nu in dat hotel op Tenerife zitten, bijvoorbeeld. Maar mijn vrouw wil niet meer afreizen. We hebben een aantal hotels verderop gereserveerd, stel je voor dat je straks wel besmet raakt, dan moet je twee weken in quarantaine en dat kunnen wij er niet bij hebben met het campingseizoen straks. Dan kunnen we niet meer werken.’’

Van Langeraad besloot eerst eens even rond te gaan bellen om tot een oplossing te komen. Maar dat bleek niet erg succesvol. ,,We dachten we bellen Sunweb - zij hebben service en klantvriendelijkheid hoog in het vaandel, dachten wij, en we hadden begrepen dat ze altijd een oplossing aandragen. Maar dat was niet zo. We kregen te horen dat er geen code rood of code oranje door Buitenlandse Zaken was uitgevaardigd en dat er dus niets aan de hand was. We konden wel omboeken, maar dan kregen we maar 25 procent terug van de reissom. We hebben meer dan 1700 euro betaald voor de reis. Nou, daar gaat je vakantie. De rust die je zo hard nodig hebt.’’

Lees ook: wat waar en niet waar is over het coronavirus

Annuleringsverzekering

De campingbaas was niet voor één gat te vangen. Hij belde met zijn annuleringsverzekeraar, maar ook die gaf niet thuis. ,,Ik heb een doorlopende reisverzekering met annuleringsverzekering bij Interpolis. Daar waren ze zeer  meelevend en ze begrepen ook dat we er niet naartoe wilden, maar ook zij konden niets doen omdat er geen code oranje of geel is afgegeven. Ik kreeg het advies om af te wachten. Je komt dus niet verder totdat er een negatief reisadvies door Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt uitgevaardigd.’’

Van Langeraad is er de man niet naar om op te geven. Hij belde daarom naar het RIVM. ,,Ik dacht dat ik daar moest zijn, omdat zij beslissen of er een code oranje of rood wordt afgegeven. Maar ze zeiden dat het ministerie zelf een afweging maakt, samen met buitenlandse partners. Ik heb nog aan deze mevrouw gevraagd of ze zelf zou gaan en ze zei dat ze zelf niet zou gaan, dat ze het niet op zou zoeken.’’

Ook een volgend telefoontje leverde niets op. ,,Met het RIVM schoot ik helaas ook niet op, dus ik dacht dan maar gewoon het ministerie van Buitenlandse zaken op te bellen. Maar die konden ook geen helderheid verschaffen. Volgens het ministerie is er nog geen algehele ‘shutdown’,  ik moest hun website maar in de gaten houden, daar moest ik het mee doen.’’

Het stel moet nu naar eigen zeggen snel beslissen, omdat er anders helemaal geen geld meer terug kan worden geclaimd. ,,Als ik het morgen beslis, dan krijg ik nog maar 10 procent terug. Je wordt min of meer gedwongen om of te gaan, of om een berg zuurverdiend geld te verliezen. Het is van de gekke dat er geen oplossing is en komt.’’

Van Langeraad wil het allemaal nog even aanzien. ,,Hopelijk is er maandag meer duidelijk en kunnen we een goede beslissing nemen.’’

Bekijk hieronder al onze video’s over het coronavirus: