NS wil hoofdconducteur boa-status afnemen: ‘Werkt juist agressie in de hand’
Hoofdconducteurs van NS zullen in de toekomst niet langer boa zijn. De bevoegdheid om onder meer boetes uit te schrijven wordt nauwelijks gebruikt en werkt agressie van reizigers soms juist in de hand, menen de spoorwegen. Vakbond FNV Spoor gaat onder voorwaarden akkoord.
Alle 2800 hoofdconducteurs op de treinen van NS zijn tevens buitengewoon opsporingsambtenaar (boa). Ze hebben daarvoor een speciale, 11 weken durende opleiding gevolgd, met daarna een examen. Als boa kunnen conducteurs onder meer een proces-verbaal opmaken, personen staande houden en boetes uitdelen, bijvoorbeeld voor het niet dragen van een mondkapje.
Wat de NS-directie betreft komt daar echter verandering in. De boa-bevoegdheden worden in praktijk nauwelijks gebruikt, stellen de spoorwegen. Ze bemoeilijken verder de werving van conducteurs. ,,Voor veel kandidaat-conducteurs is de boa-plicht reden om juist geen conducteur te willen zijn”, licht woordvoerder Erik Kroeze toe.
Hij beklemtoont dat NS afgelopen kwart eeuw een complete afdeling Veiligheid & Service heeft opgetuigd, die inmiddels 700 medewerkers telt. ,,Zij zijn wél boa en komen bij incidenten in actie.” Verder is er ook cameratoezicht op stations. ,,De hele sociale veiligheidssfeer in treinen en op stations is compleet gewijzigd, vandaar dat we conducteurs hier niet langer mee willen belasten.” NS is sinds vorig jaar in gesprek met de eigen ondernemingsraad over hoe de boa-status te beëindigen en wanneer.
Signaal
Het personeel lijkt voorstander. Ruim twee derde vindt de bevoegdheid overbodig, bleek in 2016 uit een enquête onder 700 hoofdconducteurs door FNV Spoor. ,,Sterker nog, 60 procent denkt dat gebruik maken van de boa-bevoegdheid juist kan leiden tot meer agressie op het spoor”, stelde FNV Spoor in de rapportage ‘BOA: Lust of last?’ De bond sprak van ‘een duidelijk signaal vanaf de werkvloer’.
Tegelijk zijn er wel veiligheidsgaranties noodzakelijk, vindt FNV-bestuurder Henri Janssen. Hoofdconducteurs moeten gemakkelijker en sneller een beroep op medewerkers van de afdeling Veiligheid & Service kunnen doen, stelt de vakbond.
,,Conducteurs willen er op kunnen vertrouwen dat er snel hulp komt als dat nodig is. Daarvoor moeten er meer veiligheidsmedewerkers komen. Daar gaan wij de directie dan ook om vragen.” Hoeveel extra medewerkers dan nodig zijn bovenop de huidige 700, wil FNV Spoor niet zeggen. ,,Dat is onderhandelbaar.”
Identiteit controleren
NS laat weten eerst verder te willen praten met de eigen ondernemingsraad. Een exacte datum voor wanneer de boa-status vervalt is er nog niet.
De spoorwegen beklemtonen daarnaast in overleg te zijn met het ministerie van Justitie & Veiligheid over meer bevoegdheden voor de boa's van de afdeling Veiligheid & Service. ,,Wij willen dat onze medewerkers ook de identiteit van reizigers mogen controleren. Nu mogen we wel naar de identiteit van iemand vragen, maar niet in systemen controleren of deze klopt. We moeten dan wachten op de politie, wat veel tijd kost.”
NS wil verder grensoverschrijdende bevoegdheden voor medewerkers op internationale treinen. ,,Als de trein naar Brussel nu de grens over is, mogen onze mensen niets meer.”
Meer agressie
De agressie tegen NS-medewerkers is sinds corona gestegen. Vorig jaar zijn door de NS 744 incidenten met agressie gerapporteerd. In 2020 waren dat er 661 en in het coronavrije jaar daarvoor 678. De medewerkers bij Veiligheid & Service kwamen vorig jaar ruim 3 miljoen keer in actie. Dat is volgens NS fors meer dan de 2,5 miljoen van een jaar eerder. 186 NS-medewerkers liepen zelfs letsel op vorig jaar, in de meeste gevallen overigens niet ernstig.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
PREMIUMrechtszaak
Vrouw verliest 30.000 euro door Tinder-relatie met agent: ‘Was één grote leugen’
Als Cem O. (30) zegt dat zijn dochtertje van anderhalf jaar leukemie heeft en alleen een peperdure behandeling in Amerika haar kan redden, schiet zijn vriendin te hulp. Dat had ze beter niet kunnen doen: O., een Rotterdamse agent, blijkt een gehaaide oplichter. -
Oud-voorzitter NOC*NSF Mickey Huibregtsen overleden
In zijn woonplaats Bilthoven is Mickey Huibregtsen (82) overleden. Zijn familie meldt dat in een rouwadvertentie in NRC. Huibregtsen werd bekend als voorzitter van het Nederlands Olympisch Comité, dat in 1993 fuseerde met de Nederlandse Sport Federatie tot sportkoepel NOC*NSF. -
Man (25) krijgt flinke werkstraf voor neerslaan van lastige dronkenlap in centrum Nuenen
Een incident in het centrum van Nuenen, twee jaar geleden, kost een inwoner (25) van dat dorp een flinke werkstraf. Hij gaf rake klappen aan een man die dronken voorbijgangers, waaronder meisjes, lastigviel. -
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt?
-
PREMIUM
Véél minder treinreizigers, maar agressie en geweld tegen NS-medewerkers daalt nauwelijks
Het aantal zware incidenten van agressie en geweld in de treinen en op stations is ondanks veel minder reizigers nauwelijks gedaald. Het aantal NS-medewerkers dat met agressie te maken kreeg en gewond raakte, steeg zelfs. Dat blijkt uit de sociale veiligheidscijfers van NS over 2020. -
Onderzoek
Ov-personeel wil van mondmasker af: ‘Te veel Willem Engel-achtige figuren die ons provoceren’
Bijna acht op de tien conducteurs, chauffeurs en machinisten willen zo snel mogelijk van de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer af. Dat blijkt uit een personeelsenquête van CNV Vakmensen onder zo'n 740 ov-medewerkers. -
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer