Volledig scherm
Nieuwe campagne Sire © Sire

Nieuwe Sire-campagne moet afvalberg verkleinen: gooi spullen niet weg, repareer ze!

Nederlanders moeten defecte spullen niet te snel weggooien en vaker laten repareren. Dat is de boodschap van de nieuwe Sire-reclame ‘Waardeer het. Repareer het’, die maandag van start gaat.

Met zijn nieuwe campagne wil de Stichting Ideële Reclame (Sire) mensen aan het denken zetten over de waarde van hun spullen. ,,Helaas verdwijnen veel spullen bij het afval, zeker als een product kapot gaat”, zegt directeur Lucy van der Helm. Vooral kleine huishoudelijke apparaten als koffiezetters en strijkijzers belanden snel bij het afval, net als kleding, speelgoed en koffers. ,,Waar we ooit gewend waren dingen zelf te repareren, kiezen we nu vaker voor gemak en vervangen we spullen liever als ze niet meer functioneren.”

Uit onderzoek dat Sire deze zomer heeft laten verrichten onder ruim 1100 volwassen Nederlanders, blijkt dat zes op de tien Nederlanders pas tot reparatie overgaan als vervangen minstens 100 euro is. ,,Dat is doodzonde, want zo gooien we waardevolle spullen onnodig weg’’, aldus Van der Helm.

Sire wijst op de dubbele moraal die veel Nederlanders hebben. ,,Aan de ene kant zegt 79 procent van de Nederlanders hun spullen eerst te repareren en het zonde te vinden om spullen weg te gooien, maar aan de andere kant blijkt uit gegevens van MilieuCentraal dat we gemiddeld per persoon jaarlijks al 18 kilo elektrisch apparaten, 15 kilo textiel en 16 kilo overige spullen als meubels en speelgoed weggooien.”

De stichting krijgt steun van hoogleraar Ontwerpen voor Duurzaam Consumentengedrag Ruth Mugge. ,,We weten dat veel Nederlanders barrières zien als zij overwegen producten te repareren. De campagne van Sire wil een aantal bezwaren wegnemen en de motivatie om te repareren verhogen. Zelf repareren geeft veel voldoening. Daarnaast is repareren natuurlijk óók goed voor je portemonnee en het milieu.” En als mensen eenmaal iets succesvol hebben gerepareerd, zullen ze dat vaker doen. ,,Dat wil deze campagne stimuleren.”

#DOESLIEF

‘Waardeer het. Repareer Het’, is de tweede Sire-campagne dit jaar en zal onder meer in kranten, op tv en radio, in de bioscoop en online te zien zijn. Dit voorjaar lanceerde de stichting de campagne #DOESLIEF, waarin Nederlanders werd opgeroepen aardiger te doen in de winkel, het ov, het sportveld, verkeer en op sociale media.

Sire is een onafhankelijke stichting, die al sinds 1967 belangeloos wordt gerund en betaald door de communicatiebranche. In ruim een halve eeuw werden al zo'n negentig campagnes gelanceerd voor allerlei maatschappelijke onderwerpen. Bekendste slogans zijn ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’ en ‘De maatschappij, dat ben jij'. 

Volledig scherm
Sire campagne materiaal © Sire
  1. Lichaam vermiste Limburger (66) gevonden in Spanje, 10 kilometer meegesleurd door water
    VIDEO

    Lichaam vermiste Limburger (66) gevonden in Spanje, 10 kilometer meege­sleurd door water

    Het lichaam van de Nederlander die sinds zondag in Spanje vermist was, is aangetroffen. Het gaat om een 66-jarige man uit Landgraaf, bevestigt het ministerie van Buitenlandse Zaken. De Limburger verdween drie dagen geleden na een val in het door stortregens en overstromingen geteisterde binnenland bij de Costa Blanca. Door hevige regenval en overstromingen zijn zeker 3500 mensen in Spanje geëvacueerd.
  2. ‘Máxima straalt in japon met speels mini-decolleté van Nederlandse ontwerper Jan Taminiau’
    update

    ‘Máxima straalt in japon met speels mi­ni-decolleté van Nederland­se ontwerper Jan Taminiau’

    De pastelkleurige japon van de Italiaanse ontwerpster Luisa Beccaria die koningin Máxima (48) vorig jaar droeg tijdens Prinsjesdag, staat nog vers in het geheugen gegrift van de bij vlagen kritische modejournalist Josine Droogendijk, gespecialiseerd in de kledingkeuze van de Oranjes. ,,Die te ruim zittende, via internet bestelde, creatie was het tegenovergestelde van flatteus.” Vol lof is de fashionkenner over de combinatie die de echtgenote van Willem-Alexander vandaag aan heeft.