Volledig scherm
Nieuwe campagne Sire © Sire

Nieuwe Sire-campagne moet afvalberg verkleinen: gooi spullen niet weg, repareer ze!

Nederlanders moeten defecte spullen niet te snel weggooien en vaker laten repareren. Dat is de boodschap van de nieuwe Sire-reclame ‘Waardeer het. Repareer het’, die maandag van start gaat.

Met zijn nieuwe campagne wil de Stichting Ideële Reclame (Sire) mensen aan het denken zetten over de waarde van hun spullen. ,,Helaas verdwijnen veel spullen bij het afval, zeker als een product kapot gaat”, zegt directeur Lucy van der Helm. Vooral kleine huishoudelijke apparaten als koffiezetters en strijkijzers belanden snel bij het afval, net als kleding, speelgoed en koffers. ,,Waar we ooit gewend waren dingen zelf te repareren, kiezen we nu vaker voor gemak en vervangen we spullen liever als ze niet meer functioneren.”

Uit onderzoek dat Sire deze zomer heeft laten verrichten onder ruim 1100 volwassen Nederlanders, blijkt dat zes op de tien Nederlanders pas tot reparatie overgaan als vervangen minstens 100 euro is. ,,Dat is doodzonde, want zo gooien we waardevolle spullen onnodig weg’’, aldus Van der Helm.

Sire wijst op de dubbele moraal die veel Nederlanders hebben. ,,Aan de ene kant zegt 79 procent van de Nederlanders hun spullen eerst te repareren en het zonde te vinden om spullen weg te gooien, maar aan de andere kant blijkt uit gegevens van MilieuCentraal dat we gemiddeld per persoon jaarlijks al 18 kilo elektrisch apparaten, 15 kilo textiel en 16 kilo overige spullen als meubels en speelgoed weggooien.”

De stichting krijgt steun van hoogleraar Ontwerpen voor Duurzaam Consumentengedrag Ruth Mugge. ,,We weten dat veel Nederlanders barrières zien als zij overwegen producten te repareren. De campagne van Sire wil een aantal bezwaren wegnemen en de motivatie om te repareren verhogen. Zelf repareren geeft veel voldoening. Daarnaast is repareren natuurlijk óók goed voor je portemonnee en het milieu.” En als mensen eenmaal iets succesvol hebben gerepareerd, zullen ze dat vaker doen. ,,Dat wil deze campagne stimuleren.”

#DOESLIEF

‘Waardeer het. Repareer Het’, is de tweede Sire-campagne dit jaar en zal onder meer in kranten, op tv en radio, in de bioscoop en online te zien zijn. Dit voorjaar lanceerde de stichting de campagne #DOESLIEF, waarin Nederlanders werd opgeroepen aardiger te doen in de winkel, het ov, het sportveld, verkeer en op sociale media.

Sire is een onafhankelijke stichting, die al sinds 1967 belangeloos wordt gerund en betaald door de communicatiebranche. In ruim een halve eeuw werden al zo'n negentig campagnes gelanceerd voor allerlei maatschappelijke onderwerpen. Bekendste slogans zijn ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’ en ‘De maatschappij, dat ben jij'. 

Volledig scherm
Sire campagne materiaal © Sire
  1. Coolblue verhoogt plots prijzen en wijst na enkele dagen ophef coronavirus als schuldige aan

    Coolblue verhoogt plots prijzen en wijst na enkele dagen ophef coronavi­rus als schuldige aan

    Er is op sociale media consternatie over een plotse prijsstijging die webwinkel Coolblue onaangekondigd heeft doorgevoerd. Verscheidene klanten merkten dat de producten die ze in hun mandje hadden opgeslagen opeens een stuk duurder waren geworden. De wildste speculaties deden meteen de ronde over de reden van de prijsstijgingen. Bij Coolblue wordt enigszins mysterieus gedaan, maar de marketingafdeling vertelt nu dat het coronavirus de schuldige is.
  2. Gezin woont nog steeds tegenover homo-seksplek: ‘Niets lijkt deze heren tegen te houden’

    Gezin woont nog steeds tegenover ho­mo-seks­plek: ‘Niets lijkt deze heren tegen te houden’

    Kim Duin-Oosterman en haar gezin betrokken in de zomer van 2018 een karakteristieke jaren 30-woning in Benningbroek. Wisten ze toen veel dat de kinderkamers uitkeken op een ontmoetingsplaats voor homoseksuele mannen. Uit wanhoop stapte Duin-Oosterman vorig jaar naar diverse media. Nu, een jaar later, is er nog maar bar weinig veranderd. ,,Onze kinderen houden hun gordijnen permanent gesloten’’, verzucht de bewoonster aan de telefoon.