Volledig scherm
© ANP

'Na de brommer moet straks ook de snorfiets van het fietspad af'

De snorfiets is te milieuvervuilend om tussen de fietsers te rijden. Gemeenten overwegen om na de brommer ook de snorfiets naar de rijbaan te verbannen als dat wettelijk mogelijk wordt.

Dat blijkt uit een onderzoek van deze krant onder de twintig grootste gemeenten. Ruim de helft denkt na of bereidt een proef voor om in navolging van de scooter ook de snorfiets van het fietspad te krijgen. De e-bike is volgens de gemeenten een goed alternatief voor de snorfiets die ook niet harder kan dan 25 km/uur. 

Snorfietsen, feitelijk begrensde scooterbrommers, zijn populair omdat er geen helmplicht is. In Nederland staan bijna 700.000 snorfietsen geregistreerd. Vaak zijn snorfietsen opgevoerd en doordat ze veel sneller kunnen, stoten ze ook veel meer fijnstof uit. De gemeente Apeldoorn wil daarom helemaal af van de snorfiets. ,,Onze voorkeur zou er naar uit gaan om de snorfiets als categorie op te heffen en dat voertuig alleen nog te erkennen als bromfiets met alle bijbehorende rechten en plichten’’, verklaart woordvoerder Esther Naber.

Luchtvervuiling

Scooters en snorfietsen zijn verantwoordelijk voor een bijna een kwart van de luchtvervuiling op fietspaden en in tunnels voor ruim 40 procent. Dat blijkt uit onderzoek dat verschillende Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD’s) dit voorjaar deden. Longpatiënten hebben veel last van het ultrafijnstof van scooters en snorfietsen. Ook fietsers lopen gezondheidsschade op omdat ze pal naast gemotoriseerde tweewielers fietsen.

De GGD adviseert om niet-elektrische brommers en scooters uit te faseren. Daarnaast moet er volgens de gezondheidsdiensten streng worden gecontroleerd op de uitstoot van brommers en scooters. De GGD wil de luchtkwaliteit zo snel mogelijk verbeteren door brommers en scooters te weren van fietspaden, door het instellen van milieuzones voor brommers en scooters en door de vervuilende tweewielers naar de rijbaan te verplaatsen.

Gemeenten

Quote

Het is zeker een te overwegen optie. De milieubelasting op fietsers is de belangrijkste reden

De gemeente Arnhem in een reactie

De gemeente Arnhem denkt erover na: ,,Het is zeker een te overwegen optie. De milieubelasting op fietsers is de belangrijkste reden, maar onveiligheid voor fietsers speelt zeker ook een rol,’’ aldus woordvoerder Maurice Chattelin. Ook Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Nijmegen, Eindhoven, Apeldoorn, Haarlem, Amersfoort, Den Bosch, Haarlemmermeer en Zwolle verbannen de snorfiets van het fietspad zodra het mag.

Voor veel gemeenten is de e-bike een ‘volwaardig’ alternatief voor de snorfiets. Al benadrukt bijvoorbeeld Eindhoven dat dit voor sommige mensen niet opgaat, omdat zij ‘niet de fysieke kracht hebben om een e-bike te gebruiken’.

Actie

Milieudefensie voert vandaag actie in Den Haag om de snorfiets van het fietspad af te krijgen. De actie vindt plaats voorafgaand aan een Kameroverleg waar wordt gesproken over de mogelijkheid voor gemeenten om snorscooters naar de rijbaan te verplaatsen. 

De RAI Vereniging, de belangenorganisatie van fabrikanten en importeurs van auto’s en tweewielers, stelde gisteren dat moderne scooters steeds schoner worden en dat de meest vervuilende brommers met tweetaktmotor niet meer worden verkocht. Per 1 januari mogen alleen nog scooters met heel lage uitstoot worden verkocht. De RAI vindt dat winkeliers toestemming moeten krijgen om hun oude voorraden nog te verkopen.