Volledig scherm
PREMIUM
Özcan Akyol. © Rob Voss

Goed nieuws verkoopt niet (maar het is er wel)

columnÖzcan Akyol schrijft drie keer per week over wat hem bezighoudt.

Goed nieuws verkoopt niet. Dat weten media, politici en allerlei verschillende organisaties die zich ergens voor inzetten. Wie de aandacht van het publiek wil winnen, moet onheilspellende teksten lanceren, het liefst in chocoladeletters, zodat niemand ze kan missen.

De mensen die op deze manier in het leven staan, of zelfs hun bestaansrecht eraan ontlenen, zullen gisteren even geslikt hebben toen het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) nieuwe cijfers lanceerde over de veiligheid in Nederland.

Wat blijkt? De geregistreerde criminaliteit daalt sinds het jaar 2002 spectaculair, ondanks alle verhitte debatten die we met elkaar voeren, waarin het tegendeel wordt beweerd. Daar is het CBS zich ook van bewust en daarom verklaart de organisatie: ‘De daling is zo sterk dat de cijfers en berichten hierover door een deel van de bevolking met argwaan worden bekeken.’