Volledig scherm
PREMIUM
Veteranenombudsman Reinier van Zutphen start een groot onderzoek naar de zorg voor getraumatiseerde veteranen. © GUUS SCHOONEWILLE

‘Getraumatiseerde veteraan wordt van keuring naar keuring gestuurd’

De Veteranenombudsman legt komende maanden een vergrootglas op de zorg voor getraumatiseerde militairen. Hij hekelt de oplopende frustraties over het gevecht dat ze met hun werkgever moeten voeren over erkenning en financiële compensatie. ,,Veteranen moeten weer snel verder kunnen met hun leven.’’

Quote

We willen dat er structu­reel iets verbeterd en veranderd. Dat er oog is voor de noden en begrip vanuit Defensie waarom er tempo nodig is.

Reinier van Zutphen, Veteranenombudsman

Eerder deze week luidden getraumatiseerde veteranen in deze krant de noodklok over waar ze vijf jaar na de invoering van de Veteranenwet nog altijd tegenaan lopen. Ze hebben het gevoel dat ze aan het lijntje worden gehouden bij de aanvraag van hun Militair Invalideitspensioen (MIP). Moeten maanden wachten op keuringen. En hebben stevige kritiek op het werk van verzekeringsartsen en de manier waarop Defensie schadeclaims afhandelt.

Ombudsman Van Zutphen, die zich naast problemen van gewone burgers ook bekommert om specifiek veteranenklachten, herkent de geluiden. Ook op zijn bureau belandden de afgelopen maanden vijftien dossiers van getraumatiseerde militairen die helemaal waren vastgelopen bij de aanvraag van hun Militair Invalideitspensioen (MIP). Meest schrijnende zaak die hij onder ogen kreeg was een veteraan die na negen jaar nog niet wist waar hij aan toe was. De man werd van keuring naar keuring gestuurd. Tussendoor moest hij ook nog meewerken aan allerlei andere onderzoeken. Toen hij zich ten einde raad bij Van Zutphen meldde, wist hij nog niet wat zijn medische eindtoestand was. ,,Toen heb ik gezegd; maar dit kan echt niet. En we hebben het voor hem opgelost. Hij krijgt nu wel een pensioen. We hebben een bijzondere zorgplicht naar deze mensen. Ze hebben belangrijke dingen voor Nederland gedaan en komen gehavend terug. Dan moeten wij ervoor zorgen dat deze mensen goed worden begeleid en opgevangen.’’

Volgens Defensie waren er in het verleden te weinig keuringsartsen waardoor de wachttijden zo extreem konden oplopen. Maar met dat antwoord neemt Van Zutphen geen genoegen. ,,Ik ga nu kijken wat er echt aan de hand is. We willen dat er structureel iets verbetert en verandert. Dat er oog is voor de noden en begrip vanuit Defensie waarom er tempo nodig is. Nu wordt nogal eens de menselijke maat uit het oog verloren.’’

  1. Efteling-bezoekers uur lang (!) bovenin vast in Baron 1898: 'Ik ga hier nooit meer in’

    Efteling-bezoekers uur lang (!) bovenin vast in Baron 1898: 'Ik ga hier nooit meer in’

    Een bewogen middag voor een groepje achtbaanfanaten in de Efteling. Door een technische storing kwamen zij op het allerhoogste punt van Baron 1898 vast te zitten. Dat gebeurde vlak voor het punt waar de divecoaster een vrije val naar beneden maakt. Pas na een uur konden de bezoekers veilig geëvacueerd worden. Het komt zelden voor dat bezoekers zo lang en op zulke hoogte in een attractie vast blijven zitten.