Fors minder aangiften fietsdiefstal: 'Ja da-hag. Dat is me te veel gedoe'
UpdateSteeds minder mensen doen aangifte van fietsdiefstal. In 2017 werd bijna 79.000 keer aangifte gedaan, bijna 20 procent minder dan een jaar eerder. Volgens de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit is de drempel om aangifte te doen hoger doordat bij internetaangifte ook DigiD verplicht is.
Zeker bij ‘oude barrels’ hebben mensen geen zin in die rompslomp
Dat blijkt uit politiecijfers die LocalFocus van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) ontving. De stichting vermoedt dat de drempel om aangifte te doen hoger is, omdat het sinds juni 2016 verplicht is om daarvoor met DigiD in te loggen. Sinds 1 april 2017 is naast DigiD ook controle per sms verplicht. Het aanvragen van sms-controle duurt maximaal vijf werkdagen. Aanvragers ontvangen daarvoor per post een activeringscode.
Politiebonden bevestigen dat DigiD een drempel vormt. Jan Struijs van de Nederlandse Politiebond NPB: ,,Politiemedewerkers geven aan dat er een vermindering is. Mensen denken halverwege: ja da-hag, dat is me teveel gedoe.'' Gerrit van de Kamp van bond ACP: ,,Zeker bij ‘oude barrels’ hebben mensen geen zin in die rompslomp.''
De politie denkt niet dat DigiD-aangifte zoveel invloed heeft. ,,Vrijwel iedereen heeft zo'n code, omdat je die ook voor andere zaken nodig hebt", aldus een politiewoordvoerder. ,,Er is maar een heel kleine groep die hierdoor afvalt, bijvoorbeeld toeristen."
Delft op 1
In de provincies Zuid-Holland en Utrecht werd relatief het meest aangifte gedaan van een gestolen fiets, ruim negentien keer per 1.000 inwoners. Landelijk gezien ligt dat op 4,6. In Delft werden vorig jaar relatief de meeste fietsendiefstallen gemeld, bijna 16 per 1.000 inwoners. Enschede staat met 12,7 fietsen op nummer 2 en ook Utrecht scoort met 12,6 hoog.
Lokfietsen
Uit onderzoek blijkt ook dat de inzet van lokfietsen leidt tot een daling van het aantal aangiften van fietsdiefstal. Daders zien af van fietsdiefstal zodra de inzet van lokfietsen bredere bekendheid krijgt. Ook fabrikanten van e-bikes hebben met track-and-trace-systemen een effectief wapen gevonden tegen de massale diefstal van dure elektrische fietsen. Van de eerste 6.000 e-bikes met gps-chip werd er niet één gestolen. Bij duurdere fietsen zal de aangiftebereidheid niet snel afnemen, omdat je aangifte moet doen voordat je claim in behandeling wordt genomen.
Maar lang niet iedereen heeft zo'n dure fiets met een verzekering en heeft dus minder reden om aangifte te doen. ,,Zij deden voorheen misschien aangifte in de hoop hun fiets nog terug te vinden. Deze groep wordt het nu wel heel moeilijk gemaakt. Zij zullen niet meer zo snel naar de politie gaan", aldus woordvoerder André Bouwman van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit.
Frustrerend
De Fietsersbond noemt het 'heel jammer' dat de politie weinig tijd heeft om aangiftes van fietsdiefstal te behandelen. Woordvoerder Douwtje de Vries: ,,Het is heel frustrerend als je weet dat je fiets is gestolen, maar dat er met die informatie toch niets gebeurt.''
Volgens AVc ligt het aantal fietsdiefstallen drie tot vier keer hoger dan het aantal aangiften. Het Verbond van Verzekeraars roept iedereen op om vooral wél aangifte te doen. Rudi Buis: ,,Wil je criminaliteit bestrijden, dan moet je zo goed mogelijk in kaart hebben wat waar verdwijnt.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Burgers haken massaal af bij doen internetaangifte
Het aantal online aangiftes is sterk afgenomen. De invoer van gegevens blijkt voor veel burgers te moeilijk. Zij haken daardoor af, waardoor de politie belangrijke signalen misloopt. -
PREMIUM
Schrappen vakantievluchten op Schiphol komt snel dichterbij: ‘Oplossing vinden lukt ze niet’
Het moment dat op Schiphol massaal vluchten worden geschrapt om enorme drukte te voorkomen, komt snel dichterbij. Het lukt de luchthaven maar niet om de personeelsproblemen, lange wachtrijen en chaos op te lossen. -
Stikstofbeleid
Koeien blijven uit protest in de stal
Boeren houden op maandag 30 mei hun koeien uit de wei en in de stallen om te protesteren tegen het stikstofbeleid. Volgens LTO Nederland en Team Agro NL dreigt de koe vanwege verschillende rechtszaken niet meer zonder extra vergunning de wei in te mogen, wat praktisch en juridisch onhaalbaar is. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden?
-
PREMIUMmet video
Nederland drijft MS-patiënten voor behandeling naar buitenland, artsen slaan alarm
Nederland mag MS-patiënten niet langer de enige behandeling ontzeggen die kan voorkomen dat ze volledig aftakelen en in een rolstoel belanden. Dat stelt de wetenschappelijke beroepsvereniging van neurologen. -
Dief laat e-bike met digi-slot staan
Fabrikanten van e-bikes hebben eindelijk een effectief wapen gevonden tegen de massale diefstal van dure elektrische fietsen. Van de eerste 6.000 e-bikes met gps-chip werd er niet één gestolen. De fietsindustrie zet vol in op het nieuwe wapen tegen diefstal. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’