Nynke de Jong.
Volledig scherm
PREMIUM
Nynke de Jong. © Joost Hoving

Emile Ratelband als prins Tsjakka bevestigt elk vooroordeel van carnavalshaters

ColumnNynke de Jong schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt.

Ik wil vanaf deze plek mijn steun betuigen aan al die carnavalsvierders die boven de rivieren werken, en de afgelopen week aan hun collega’s moesten uitleggen waarom carnaval zo leuk is en waarom je daar vrij voor zou willen nemen.

Dat is een zware taak. Elke keer weer die niet-vierders die grappend ‘alaaf’ roepen, en vervolgens een betoog van een kwartier houden waarom carnaval volgens hen een idioot feest is dat alleen maar draait om domme, hossende types in een krokodillenpak. Je probeert ze nog iets bij te brengen over saamhorigheid en traditie, maar dat heeft helemaal geen zin, want de carnavalshaters houden graag vast aan de vooroordelen die hen zo dierbaar zijn.

Ik heb jullie de afgelopen jaren te vuur en te zwaard verdedigd, lieve carnavalsvierders. Sinds ik een tijdje in Oeteldonk heb gewoond, snap ik de magie van carnaval. En eenieder die daar nog niets van begrijpt raad ik graag de roman Naar de overkant van de nacht van Jan van Mersbergen aan, zodat we met z’n allen stukje bij beetje de haters leren dat carnaval zoveel meer is dan bier en schmink.

  1. Gesloten dierenpark in financiële nood biedt dieren ter adoptie aan: ‘Kameel kost 600 euro’

    Gesloten dierenpark in financiële nood biedt dieren ter adoptie aan: ‘Kameel kost 600 euro’

    Kasteelpark Born in Limburg is een reddingsoperatie begonnen. Zonder acute financiële steun stevent het dierenpark, dat al sinds maart noodgedwongen gesloten is als gevolg van de coronacrisis, rechtstreeks af op een faillissement. Meest opvallende actie is de uitgifte van ‘adoptie-aandelen’ waarmee mensen een of meer dieren in het park - van kwartels tot kamelen - een jaar lang kunnen adopteren.
  2. ‘Snelle pc zonder coronavirus’: Marktplaats grijpt in bij ‘smakeloze’ advertenties

    ‘Snelle pc zonder coronavi­rus’: Markt­plaats grijpt in bij ‘smakeloze’ adverten­ties

    Marktplaats heeft de handen vol aan particuliere verkopers en bedrijven die de naam van het coronavirus misbruiken om meer aandacht te krijgen voor hun advertenties. Op de koop-en verkoopsite wemelt het van de advertenties waarin volgens Marktplaats op een ‘smakeloze manier’ een link wordt gelegd met het coronavirus. ,,Wij gaan hier met onze experts kritisch naar kijken”, meldt een woordvoerder aan deze nieuwssite.