Boek MH370 dicht: verdwenen vliegtuig blijft grootste luchtvaartmysterie
VIDEOVandaag presenteert Maleisië het eindrapport over vlucht MH370, het toestel dat ruim vier jaar geleden spoorloos van de radar verdween. Het grootste mysterie in de geschiedenis van de luchtvaart zal waarschijnlijk voor altijd onopgelost blijven.
De complottheorieën
Op 8 maart 2014 om 00:41 uur lokale tijd vertrekt de nachtvlucht van Malaysia Airlines met 239 aan boord uit Kuala Lumpur naar Peking. Nog geen uur na het opstijgen komt het laatste bericht uit de cockpit: ,,Good night Malaysian three seven zero.'' Daarna niets meer.
Een uur later wijkt het toestel abrupt af van zijn geplande route: het keert terug richting Maleisië, blijkt later uit radargegevens, en zet daarna koers richting Indische Oceaan. Waarom?
Mogelijk is iedereen aan boord bewusteloos geraakt doordat de zuurstof wegviel. Op de autopiloot zou het vliegtuig verder zijn gevlogen tot de brandstof opraakte en het in zee stortte. Of is het toestel gekaapt, en heeft iemand de zuurstoftoevoer of stuurrichting bewust gesaboteerd? Aan boord waren twee Iraniërs die ingecheckt bleken met een gestolen paspoort.
Of heeft de piloot - een ervaren 53-jarige Maleisiër met 18.365 vlieguren op zijn CV - zelfmoord gepleegd en 238 mensen meegenomen in zijn zeegraf? Thuis op zijn vluchtsimulator bleek hij te hebben geoefend met een crash in de Indische Oceaan.
Een andere theorie luidt dat er een kleine brand uitbrak en de piloot omkeerde voor een noodlanding, maar die zelf niet meer heeft kunnen uitvoeren - waarna het toestel op de autopiloot verder gevlogen zou zijn. Een noodsignaal is nooit uitgezonden. Een ontploffing in de lucht lijkt niet waarschijnlijk. De paar onderdelen die gevonden zijn, suggereren dat het vliegtuig min of meer intact gezonken is.
Wildere complottheorieën beweren dat het vliegtuig op afstand is gehackt, neergeschoten of in een soort Bermudadriehoek verdwenen. En dat al dan niet de Russen, de CIA, Noord-Korea, Israël of buitenaardse wezens daarbij betrokken zouden zijn.
De zoektocht
1543 dagen - meer dan vier jaar lang - speurden onderzoekers 120.000 vierkante kilometer zeebodem af naar een spoor van de de verdwenen Boeing 777. Aanvankelijk werd gezocht in de Golf van Thailand, omdat daar een olievlek was gezien. Het bleek echter geen kerosine maar scheepsolie.
Toen ruim 2.000 kilometer ten westen van Australië de laatste radarsignalen van het toestel werden gelokaliseerd, verlegden ze het zoekgebied naar de Indische Oceaan. Na vijf maanden kreeg het Nederlandse bodemonderzoeksbedrijf Fugro opdracht mee te helpen zoeken. Met drie schepen, onderwaterrobots en sonorapparatuur kamde Fugro 2,5 jaar lang de zeebodem af. Een helse klus: de apparaten stuurden piepjes naar de bodem om zicht te krijgen op de diepte en samenstelling.
,,Met vijf kilometer per uur voeren we naar de andere kant van het zoekgebied. Een stukje verderop voeren we langs dezelfde lijn weer terug. Zoals je het gras maait'', zegt Rob Luijnenburg, destijds directeur bij Fugro.
Ondertussen togen gefrustreerde nabestaanden zelf naar Madagaskar om naar wrakstukken te zoeken. Begin vorig jaar staakten Maleisië, Australië en China de gezamenlijke zoektocht. ,,Als het toestel in het zoekgebied had gelegen, hadden we het zeker gevonden'', zegt Luijnenburg.
Begin dit jaar hervatte het Amerikaanse bedrijf Ocean Infinity de zoektocht in een ander deel van de oceaan. Maleisië had 70 miljoen dollar uitgeloofd als het vliegtuig binnen drie maanden werd gevonden. Dat lukte niet; in mei is de zoektocht definitief gestaakt. In totaal heeft die 126 miljoen euro gekost.
De vondsten
In al die tijd zijn maar drie stukken metaal gevonden die met zekerheid afkomstig zijn van de MH370: op het Franse eiland La Réunion bij Madagaskar, op Mauritius en voor de kust van Tanzania. Een magere oogst.
Maar de zoektocht heeft wel iets anders opgeleverd, zegt Luijnenburg: veel kennis van de zeebodem. ,,Daar weten we nog maar heel weinig van. Van dit gebied hebben we nu gedetailleerde kaarten kunnen maken met belangrijke geologische informatie. We weten waar vulkanen en breuklijnen zitten die zeebevingen en tsunami's kunnen veroorzaken. En hoe de bodem zeestromingen vormt die impact hebben op het klimaat.''
Ook vonden ze twee wrakken van vergane schepen. Slechts twee, nuanceert Luijnenburg. ,,Dat toont aan hoe afgelegen het gebied is. Als we in de Noordzee hadden gezocht, hadden we elke dag een scheepswrak gevonden.''
De nabestaanden
Het Maleisische onderzoeksteam mag dan vandaag zijn finale rapport presenteren, voor de nabestaanden van de passagiers aan boord is het boek MH370 nog niet dicht. ,,Of ik hier vrede mee heb? Nee, natuurlijk niet'', zegt de Amsterdamse Cheyenne Rigaglia, een vriendin van van Surti Dahlia, de enige Nederlandse passagier aan boord.
De Maleisische overheid heeft beloofd dat er geen zaken weggelaten zullen worden. ,,Elk woord van de onderzoekers zal in het rapport staan.'' Cheyenne is sceptisch en verwacht weinig van het rapport. ,,Ik blijf hopen dat de waarheid ooit nog aan het licht komt.''
Dat hoopt ook Luijnenburg. ,,In de eerste plaats voor de nabestaanden. Maar ook voor de de luchtvaartmaatschappij, de fabrikant van het vliegtuig en de hele luchtvaartindustrie is het heel belangrijk om te weten wat er is gebeurd.''
Met nieuwe technieken is het volgens hem mogelijk dat het vliegtuig in de toekomst ooit nog wordt gevonden. ,,Onlangs hebben we toevallig een gezonken onderzeeboot uit de Eerste Wereldoorlog aangetroffen. Met de technieken van toen was dat nooit mogelijk geweest.''
Cheyenne Rigaglia heeft de verdwijning van haar vriendin inmiddels een plekje weten te geven. ,,Maar we denken nog heel vaak aan haar. Vooral in de zomer. Dan bloeien in mijn tuin de dahlia's die ik ter nagedachtenis aan Surti heb geplant.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Boeren kondigen ‘hardste acties ooit’ aan, zaterdag ‘positieve actie’ in Utrecht en Amsterdam
Farmers Defence Force (FDF) is totaal niet tevreden over het eerste overleg dat boerenorganisaties met het kabinet hebben gehad. ,,Als ik zo de stemming een beetje proef, denk ik dat je je kunt opmaken voor de hardste acties die FDF ooit gevoerd heeft”, zegt voorman Mark van den Oever. Ook andere boeren-leiders, als Henk Bleker, spreken van ‘escaleren’. -
Plak jij nog tekst met control-V? Dat kan slimmer
We kopiëren en plakken honderden keren per dag op onze computers, maar door het net even anders te doen kan het ons een stuk makkelijker af gaan. -
PREMIUM
Avondje karaoke eindigt voor Angelique (22) in mishandeling én beroving: ‘Al dagenlang hoofdpijn’
Een avondje karaoke is vrijdagavond voor Angelique de Rijk in een nachtmerrie geëindigd. De 22-jarige werd ter hoogte van de Stadsgravenstraat in Enschede mishandeld door een groep jongens. Terwijl ze haar bewustzijn verloor is tot overmaat van ramp ook haar telefoon gestolen. „Hopelijk krijgt de politie ze te pakken.” -
PREMIUM
Arts wilde vrouwen helpen met zijn eigen sperma: ‘Hij heeft in zijn betrokkenheid een grens overschreden’
De oud-gynaecoloog Henk Nagel uit Den Bosch wilde vrouwen helpen om zwanger te worden met het gebruik van zijn eigen sperma. Dit heeft Nagel zelf tegenover een onderzoekscommissie verklaard. De arts is in mei van dit jaar overleden. -
PREMIUM
Deuren na renovatie plots 10 centimeter smaller: ‘Kan mijn huis niet meer in met scootmobiel’
Ze zijn verbaasd, boos en verdrietig. Oudere bewoners van de Javastraat in Delft konden wekenlang hun huis niet in vanwege een ingrijpende renovatie. Bij terugkomst blijkt de verbouwing toch niet uitgepakt als vooraf gehoopt. ,,De deur is nu zo smal, dat ik er met mijn scootmobiel bijna niet meer in kan.”
-
Koken & Eten
Pizzaoven kopen: 'Voor een etentje met vrienden is zo'n rvs-oventje helemaal prima'
Tijdens warme zomerdagen houden we er bijna allemaal van om lang buiten te blijven zitten. En als je dan ook nog pizza kunt eten, is het meteen extra gezellig. Op internet vind je veel verschillende pizzaovens voor buiten, maar welke moet je hebben? -
Lissy en Pascal hebben niet één, maar twee banen: ‘Mensen verklaren me voor gek’
Voor het geld doen ze het niet. Dat kunnen ze makkelijk met één baan verdienen. Toch houden Pascal de Vos (37) en Lissy Cornelissen (23) er nóg een baan op na. Sommigen verklaren hen voor gek. Zelf zijn ze juist gelukkiger met twee banen. -
Update
Vijf mensen gewond door aanvaring met brugpijler IJburg, boot gezonken
Een boot met zes opvarenden is vanmiddag tegen een pijler van de Enneüs Heermabrug naar de Amsterdamse wijk IJburg gebotst. Vijf opvarenden raakten gewond, een van hen moest naar het ziekenhuis. Het bootje is na de aanvaring gezonken.