Volledig scherm
Een dag na de crash wordt er door mannen in witte pakken onderzoek gedaan. © Marco Ockhuizen/ANP

‘Boeing in 2009 op verzoek van Amerikanen uit de wind gehouden bij crash Schiphol’

PoldercrashHet ongeluk met de Turkse Boeing 737 in 2009 bij Schiphol had een waarschuwing kunnen zijn voor de mankementen die zich later met de Boeing 737 MAX aandienden. Maar informatie die wees op oorzaken is volgens de Amerikaanse krant The New York Times door Nederlandse onderzoekers onder druk van Amerikaanse collega’s niet in het eindrapport gezet. De krant stelt dat de verantwoordelijkheid van het Amerikaanse Boeing destijds ‘opzettelijk is begraven’.

Toestellen van het type 737 MAX staan al sinds maart vorig jaar aan de grond, nadat binnen vijf maanden twee dodelijke crashes met zo’n 737 MAX waren geweest. In totaal kwamen 346 mensen om het leven. De twee vliegtuigrampen, in Indonesië en Ethiopië, zijn vermoedelijk het gevolg van een veiligheidssysteem dat de neus naar beneden bleef drukken doordat een sensor niet goed werkte.

Kritiek van de Nederlandse onderzoekers op het Boeing-toestel uit 2009 werd weggemoffeld, aldus The New York Times. Het rapport van luchtvaartdeskundige Sidney Dekker dat speciaal werd gemaakt voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), is niet openbaar gemaakt. Dekker zei tegen de Amerikaanse krant dat Boeing wilde voorkomen dat tekortkomingen in het vliegtuigontwerp in de schijnwerpers kwamen.

Negen doden

Bij het ongeluk in februari 2009 op Schiphol verloren negen mensen het leven en raakten er 120 gewond. De voornaamste oorzaak was volgens de onderzoekers een kapotte hoogtemeter. De piloten zouden vervolgens niet goed hebben gereageerd.

De OVV zegt bij het onderzoek te hebben gekeken naar de directe oorzaak en de achterliggende oorzaken van de crash. ,,Deze is veroorzaakt door een combinatie van factoren waarbij een falende hoogtemeter en het te laat ingrijpen van de piloten hebben geleid tot het neerstorten van het toestel. Voor de falende hoogtemeter is destijds ook een tussentijdse waarschuwing uitgegeven om de luchtvaartbranche zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van het gevaar”, stelt de raad maandag.

Volgens de raad wordt onderzoek naar vliegtuigongevallen gedaan op basis van internationale afspraken. ,,Het inzageproces door betrokken partijen is hier standaard onderdeel van. Het commentaar van partijen is destijds zelfstandig en in onafhankelijkheid door de raad gewogen en waar relevant verwerkt in het eindrapport. Deze procedure en de inhoudelijke toelichting op het inzagecommentaar staat uitgebreid toegelicht in een bijlage van het onderzoeksrapport.”

  1. Petitie tegen afsnijroute voor Formule 1-teams over strand naar circuit Zandvoort

    Petitie tegen afsnijrou­te voor Formule 1-teams over strand naar circuit Zandvoort

    Iets meer dan 3250 mensen hebben een online petitie getekend tegen de plannen om Formule 1-teams van Noordwijk over het strand naar het circuit bij Zandvoort te laten reizen. Drie teams zullen in Noordwijk logeren tijdens de Dutch Grand Prix begin mei. Het college van Noordwijk is bereid het vervoer over het strand onder voorwaarden mogelijk te maken, zodat ,,de supersterren van de Grand Prix nergens in een file komen vast te staan".
  2. Speelfilm Suriname en het coronavirus in de Ochtend Show to go

    Speelfilm Suriname en het coronavi­rus in de Ochtend Show to go

    Acteurs Rodney Lam en Rosita Dameri zijn morgen te gast in De Ochtend Show to go en zullen meer vertellen over het succes van de nieuwe film Suriname. Voorzitter Jurgen van der Hel van JOB MBO praat ons bij over de groeiende vraag naar mbo’ers op de arbeidsmarkt, met aanvullend commentaar van voorzitter van de MBO Raad Frank van Hout. De show wordt gepresenteerd door Manuel Venderbos en is vanaf 07:30 uur live te zien in onze app en op de site.