Bijna aangereden loterij-egeltje Freddie raakt tv-kijkers diep in het hart

videoDe splinternieuwe, vanavond gelanceerde tv-commercial van de oudejaarstrekking van de Staatsloterij - met een hoofdrol voor het net niet aangereden egeltje Freddie - wordt op sociale media nu al bejubeld met woorden als ‘te aandoenlijk voor woorden’, ‘lief’ en net zo ‘briljant’ en ‘tranentrekkend’ als de reclame van eind vorig jaar met het superzielige schoothondje Frekkel

In het jongste spotje koopt een oudere man 's avonds en in de stromende regen een oudejaarslot. Als hij met zijn auto naar huis rijdt, doemt op het asfalt plotseling een overstekende egel op. De man besluit zich over het dier te ontfermen en neemt het mee naar huis waar het vertroeteld wordt. De aandacht voor het lot verslapt en de man bouwt in zijn tuin een warm hok voor Freddie die het stuk papier naar binnen sleept als nestmateriaal voor zijn winterslaap. Ondanks goed zoeken, heeft de man geen flauw idee meer waar zijn lot is. Kwijt! 

Vervolgens, zo wordt gesuggereerd in het filmpje, blijkt het om een winnend lot van 30 miljoen te gaan. Na circa vier maanden brengt de Staatsloterij het nieuws naar buiten dat de winnaar zich nog steeds niet heeft gemeld. En dan vindt de man toch nog toevallig zijn nog redelijk ongeschonden lot terug. Rode draad van het verhaal? ,,Aandacht voor elkaar is in de decembermaand belangrijker dan winnen”, aldus Staatsloterij-zegsman Sander van de Vooren. Hij benadrukt terzijde dat de egel volledig digitaal is en dus niet echt. 

Volledig scherm
Freddie © Staatsloterij
Volledig scherm
Freddie © Staatsloterij
  1. Brief aan alle Nederlanders: ‘Hoe leg je uit dat je niets deed om het zeewater tegen te houden?
    PREMIUM
    Voorpublicatie

    Brief aan alle Nederlan­ders: ‘Hoe leg je uit dat je niets deed om het zeewater tegen te houden?

    Op het moment dat een meerderheid van de Nederlanders overtuigd is van klimaatverandering, grote investeringsfondsen aankondigen niet meer te investeren in fossiele energie en de Tesla Model 3 de meest verkochte auto is, komt bestsellerauteur en De Correspondent-medewerker Rutger Bregman met een alarmerende brief aan alle Nederlanders, gratis in boekvorm verkrijgbaar: Het water komt. Klik hier voor de voorpublicatie.