Volledig scherm
Hans en Sylvia Ventevogel. © Marcelle Davidse

Uitbaters restaurant De Korenbeurs in Geersdijk met pensioen: 'Het is tijd voor de volgende generatie'

GEERSDIJK - Je hebt mensen die al jaren toeleven naar hun pensioen en mensen voor wie het bijna een straf is. Horecamensen Hans en Sylvia Ventevogel uit ‘s-Gravenpolder behoren tot die laatste categorie.

Het gaat Hans (67) en Sylvia (65) Ventevogel ogenschijnlijk gemakkelijk af, de leiding van hun restaurant De Korenbeurs uit handen geven. ,,Ik ben er sinds 1 januari nog maar één keer geweest'', zegt Sylvia lachend. ,,En dat was niet om te kijken of alles goed ging, maar om een traktatie te brengen vanwege mijn 65e verjaardag.''

Toch moet het echtpaar nog erg wennen aan hun ‘werkloze’ leven. Na twintig jaar De Korenbeurs, eerst aan de Kaaistraat in Kortgene en sinds vijf jaar op landgoed Rijckholt in Geersdijk, voelt het onwennig om opeens zeeën van tijd te hebben. Voorheen bepaalde het werk het dagelijkse ritme, maar dat is verleden tijd nu Hans en Sylvia per 1 januari het stokje hebben overgedragen aan chef-kok Jaco Bakker en zijn partner Anniek de Visser.

Kleinkinderen

,,Het was altijd van: even dit doen, even daar naartoe'', vertelt Sylvia. ,,Nu kunnen we echt de tijd nemen voor dingen.” De kleinkinderen bijvoorbeeld, en reizen. Maar eerst staat er nog een afscheidsreceptie gepland. Vandaag blikt het echtpaar met gasten en samenwerkingspartners terug op een mooie tijd. En dan is het tijdperk Korenbeurs écht voorbij. Alhoewel, de naam en de keuken – klassiek met een vleugje modern Zeeuws – blijven overeind.

Op de vraag wat het hoogtepunt is van twintig jaar De Korenbeurs, blijft het even stil. ,,Iedere dag had zijn eigen hoogtepunten'', zegt Hans tenslotte. Sylvia knikt instemmend. ,,Als vaste gasten terugkeerden of wanneer we een drukke, maar gezellige avond draaiden.'' Die reuring gaat het echtpaar dan ook het meest missen, zeker omdat in de loop der jaren waardevolle contacten ontstonden met vaste gasten.

Dat is overigens voor een groot deel hun eigen verdienste, want Hans en Sylvia weten als geen ander hoe ze een klant in de watten moeten leggen. ,,Oprechte aandacht voor je gasten is heel belangrijk'', legt Hans uit. ,,Gastvrijheid heeft bij ons altijd voorop gestaan'', vult Sylvia aan. ,,Als die ene man uit Antwerpen kwam, schonken we vast een glaasje port voor hem in. Dat soort attenties maken dat iemand zich welkom voelt.''

Keerzijde

De keerzijde van die waardevolle contacten is dat Hans en Sylvia zo nu en dan definitief afscheid moeten nemen van een vaste gast. Het is één van de dingen waaraan zij merken dat het tijd is voor de volgende generatie. Hans: ,,Wij zijn ouder geworden, maar onze gasten natuurlijk ook.''

Hans en Sylvia hebben opvolgers Jaco en Anniek afgelopen anderhalf jaar klaargestoomd voor het leiderschap. Daardoor konden ze hun bedrijf twee weken geleden met een gerust hart uit handen geven. Sylvia: ,,Als ze hulp nodig hebben, staan we uiteraard voor ze klaar, maar ik ben niet van plan iedere week te gaan kijken of ze het wel goed doen. We hebben het volste vertrouwen in Jaco en Anniek. Vind je dat ook geen mooie slotzin?!''

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement