Lege schappen bij AH.
Volledig scherm
Lege schappen bij AH. © ANP

‘Naar de supermarkt is geen sociaal uitje meer, maar pure noodzaak, dus kom alleen’

KAPELLE - Volgeladen karretjes, geruzie om het laatste blik bonen: in de supermarkt is het drukker dan ooit. Consumenten zijn vanwege het coronavirus aan het hamsteren geslagen. Bij Albert Heijn en Jumbo in Kapelle merken ze dat. In een gezamenlijke Facebook-video doen de supermarktondernemers een oproep aan alle klanten. ,,Boodschappen doen is geen sociaal uitje meer, maar pure noodzaak, dus kom alleen”, zegt Koen Harlaar van Albert Heijn.

Op sociale media komen talrijke foto’s en video’s voorbij van klanten die hun supermarktkarretje tot aan de nok hebben volgeladen. ,,We begrijpen dat de verleiding erg groot is”, zegt Harlaar in het filmpje op Facebook. ,,Maar veel producten zijn daardoor niet meer leverbaar. En wat dacht u van de hulpverleners die na een lange dag werken voor lege schappen komen te staan?”

Dat de winkelvoorraden nu niet optimaal zijn, is een feit. ,,Onze medewerkers kunnen daar niets aan doen”, zegt Harlaar. ,,Reageer uw frustratie dus niet op hen af.” Volgens René van Boven van de Jumbo in Kapelle werken de distributiecentra in heel het land op volle toeren. ,,We doen onze uiterste best.” Hij benadrukt dat het personeel dagelijks risico op besmetting loopt, en vraagt het publiek daar rekening mee te houden. 

De ondernemers doen een gezamenlijke oproep: ,,Een praatje met de buurvrouw of met beide ouders en kinderen boodschappen doen, kan nu echt niet. Dus kom alleen.” Tot slot vragen Van Boven en Harlaar de bezoekers, er samen de schouders onder te zetten: ,,Wij rekenen op u.”