Volledig scherm
Amanda Reijerse in haar winkel Bubbles in Goes. © Marcelle Davidse

'Goes heeft nieuwe, hippe winkels nodig'

GOES - Nieuwe, hippe winkels. Dat is wat de Goese binnenstad nodig heeft volgens Goes Marketing. In een poging (jonge) ondernemers over te halen zo'n zaak te beginnen, houdt de stichting volgende maand een workshopavond. Amanda Reijerse (23) sprong een klein jaar geleden al in het diepe door de winkel Bubbles te openen. Ze heeft er geen moment spijt van gehad. ,,Het gaat boven verwachting.''

Natuurlijk, toen ze haar plannen bekendmaakte, klonken geluiden als 'waar begin je aan?' en 'dat zal lastig worden!'. ,,Maar daar heb ik me niet door laten tegenhouden'', zegt de jonge onderneemster. Ze zegde haar baan op en opende vorig jaar maart themestore Bubbles aan de Korte Kerkstraat. Het winkelend publiek kan er terecht  voor kleding en cadeautjes. Het bijzondere is dat de winkel er steeds compleet anders uitziet. ,,Dat past bij mij, want ik ben snel verveeld'', grapt Reijerse. Onder meer de thema's garden party, hotel Paris, sporty en Santa's Workplace kwamen het afgelopen jaar voorbij. De winkel krijgt steeds het uiterlijk dat daarbij past. ,,Ook de producten probeer ik er deels bij te laten aansluiten.''

Sociale media

Reijerse noemt het eerste jaar meer dan geslaagd, omdat ze meer klanten over de vloer kreeg dan ze zichzelf ten doel had gesteld. Daarmee is wat haar betreft meteen het eerste belangrijke element voor succes genoemd. ,,Je moet heldere doelen stellen en je daar op focussen.'' Ook het kiezen van een doelgroep is volgens de winkel-eigenaresse voornaam. Zelf richt ze zich op vrouwen tussen de 20 en 40 jaar, die op zoek zijn naar nieuwe en hippe dingen. Het komt wel eens voor dat mensen door de winkel lopen en zeggen: nee, dit ik niks voor mij. Dat vindt Reijerse helemaal niet vervelend. ,,Dat hoort erbij als je voor een doelgroep kiest. Daar tegenover staan klanten die regelmatig terugkomen, omdat ze hier vinden wat ze zoeken.'' Die mensen bereikt ze vrijwel allemaal via sociale media als Facebook en Instagram. ,,De mogelijkheden daarvan kun je als jonge ondernemer echt niet meer laten liggen'', vindt Reijerse.

De onderneemster, die in het verleden actief was bij Bomont en The Sting, combineert nu de dingen die ze het leukst vindt: de winkel stylen en klanten helpen. ,,Ik vind het leuk om mensen die kleding zoeken een stapje verder te laten gaan dan ze normaal gesproken zouden durven. Soms zegt een klant wel eens: dit kan ik echt niet aan, hoor. Hoe leuk is het om dan te laten zien dat het wel kan? Mensen zien zichzelf groeien. 'Ik durf nu meer', zeggen ze na een tijdje.''

Workshopavond

Nieuwe winkeliers of mensen die overwegen een winkel te beginnen in Goes kunnen op woensdag 7 februari meedoen aan een door Goes Marketing georganiseerde workshopavond. Ze maken dan kennis met verschillende aspecten van het ondernemerschap. Zo zal Amanda Reijerse van Bubbles tips geven over het stylen van de winkel en vertelt ondernemer Maurice van den Hemel uit Wemeldinge hoe op één A3-papier een goede bedrijfsstrategie kan worden gezet. Evi Boonstra van Kaneel&Co laat zien hoe de sociale media optimaal kunnen worden benut. De bijeenkomst vindt plaats in het voormalige stadhuis aan de Grote Markt en begint om 19.30 uur. Vooraf opgeven is noodzakelijk. Meer informatie is te vinden op de website www.startjewinkelingoes.nl.