Bevrijdingslocomotief uit Iowa is nieuwste aanwinst voor SGB

videoANTWERPEN - In de Antwerpse haven landde dinsdag een Amerikaanse locomotief uit de Tweede Wereldoorlog. De dieselloc die in 1945 meehielp aan de bevrijding van Europa krijgt een plekje bij de Stoomtrein Goes Borsele.

Hij heeft wekenlang gevaren, even heel kort 'gevlogen', tien jaar stilgestaan en daarvoor zo'n zestig jaar gereden op het spoor. Dinsdag landde de bevrijdingslocomotief na een vaartocht van 18 dagen op de kade van de Antwerpse haven. Met een korte vlucht door de lucht zette een havenkraan het 65 ton wegende cadeautje op een dieplader. Die bracht de ruim 70 jaar oude oorlogsveteraan vervolgens naar zijn nieuwe thuis: de Stoomtrein Goes Borsele.

Tevreden

Jos van der Heijden van de Stoomtrein Goes Borsele (SGB) staat tevreden naast de grauwwitte locomotief. Na jaren zoeken heeft de SGB dan eindelijk zijn bevrijdingsloc te pakken. ,,We zijn voor dit exemplaar ongeveer anderhalf jaar aan het zoeken geweest en daarvoor hadden we al een paar jaar gezocht naar een soortgelijk model. Het heeft dus wel even geduurd voordat we deze hadden. Ik ben nu dan ook een gelukkig mens, maar dat geldt ook voor een heel grote groep spoorwegenthousiastelingen in heel Nederland."

In 2020 wil de SGB de locomotief klaar hebben. In dat jaar is het 75 jaar geleden dat Nederland werd bevrijd. En bij die bevrijding speelde de nu verworven trein een grote rol. ,,De geallieerden hebben in totaal zo'n 100.000 treinen gebouwd voor de bevrijding van Europa", legt Hans Altena het belang van de Locomotief uit. ,,En van deze loc zijn 186 exemplaren gebouwd. Daarvan zijn er nog tien op de wereld. Vijf staan er in Amerikaanse musea en straks dus ook eentje in Goes."

De treinen zorgden bij de bevrijding voor de bevoorrading van de troepen en de steden. ,,De geallieerde spoorwegen hebben hier mede de vrede gebracht", aldus Altena. ,,Dat verhaal wordt eigenlijk nooit verteld." Daarom is het zaak voor de SGB om de dieselloc voor 2020 klaar te hebben. De lichte kleur zal dan ook weer vervangen worden door de oorspronkelijke. ,,Dat was donkergrijs. Tegen het antraciet aan."

Champagne

Altena is vanaf het begin betrokken bij de komst van een bevrijdingslocomotief. Hij beheert namens Rita Lijsten het legaat van haar broer Lex. Dat was een spoorwegliefhebber die een deel van zijn erfenis naliet voor zo'n loc. ,,En ik heb SGB benaderd waarna zij het project hebben geadopteerd." Samen met sponsoren en een crowdfundingsactie werd de komst mogelijk gemaakt.

De loc vertrok op 20 oktober uit Milwaukee. Via allerlei Amerikaanse meren, 36 sluizen en een sloot open zee bereikte hij de Antwerpse haven. Onder grote belangstelling van gele en oranje hesjes, landelijke en regionale pers, veiligheidshelmen, SGB-vrijwilligers, havenmedewerkers en andere spoorwegliefhebbers takelde een grote kraan daar de bevrijdingslocomotief op de dieplader van de vrachtwagen. Die liet wel even op zich, overigens. Maar dat was op de zonnige Antwerpse kade dan ook de enige kleine tegenvaller. 

Alhoewel? De meegebrachte Champagne mocht ook niet gebruikt worden voor een traditionele doop. Dat zou maar voor glasscherven zorgen op de kade. Tsja, en wat doe je dan? Dan maak je van de nood een deugd. Want was Champagne eigenlijk ook niet bedoeld om van te drinken?

Volledig scherm
Antwerpen 20171107 Trein wordt uit schip getakeld © Camile Schelstraete
PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement