Bij de Kromme Spaak zijn balie en kassa zijn voorzien van een plexiglas scherm.
Volledig scherm
Bij de Kromme Spaak zijn balie en kassa zijn voorzien van een plexiglas scherm. © Marcelle Davidse

Alle hens aan dek bij de Kromme Spaak

KAPELLE - Fietsenwinkel de Kromme Spaak in Kapelle moest even snel improviseren. Tijdens de lenteshow, kort voor de coronacrisis, vlogen de fietsen als warme broodjes over de toonbank. Nu willen de klanten hun fiets ophalen. En daar moet flink wat voor geregeld worden.

Quote

Dan is het toch maar fijn dat je bij de fietsenma­ker terecht kan.

Arno Vos

,,De monteurs die de fietsen klaarmaken hebben allemaal hun eigen afgescheiden werkplek”, vertelt Arno Vos van de Kromme Spaak. ,,Zodat ze geen contact met elkaar hebben. En voor de klanten hebben we ook van alles geregeld.”

Want de Kromme Spaak verkocht tijdens de jaarlijkse lenteshow een stuk of tachtig fietsen. ,,En die willen de klanten nu allemaal op komen halen. Normaal doen we dat vanaf een bepaalde datum, maar in verband met het coronavirus proberen we dat nu te spreiden.  Zodat er steeds maar één klant tegelijk een fiets op komt halen en niet heel de winkel vol staat."

Geholpen zonder contact

Maar er gebeurt natuurlijk meer in de winkel. Er worden ook spullen verkocht en er worden fietsen ter reparatie aangeboden. ,,Voor dat laatste hebben we een aparte plaats ingericht, buiten. Daar kunnen klanten op een bel drukken en dan worden ze geholpen zonder contact. Andere klanten kunnen dan nog de winkel in om iets te kopen. Tot een maximum van vijf. Dan gaat de winkel dicht."

Afhankelijk van de fiets

Al met al een heel gedoe, vindt ook Vos. Maar het is het zeker waard. ,,Het is belangrijk”, zegt hij. ,,Er wonen hier in de buurt veel mensen die in de zorg werken. Die hebben hun fiets nodig om daar te komen. Ik had van de week een vrouw aan de balie die iedere week medicijnen bezorgt op de fiets. Die was kapot en zij is echt afhankelijk van die fiets. Dan is het toch maar fijn dat je bij de fietsenmaker terecht kan”