Volledig scherm
Oud-wielrenner Thomas Dekker komt in De Maagd in een College Tour-achtige setting. Het is een van de vele voorstellingen. © Rik Romkes

Beleving en interactie in nieuw theaterseizoen De Maagd

BERGEN OP ZOOM - Tijdens het nieuwe Bergse theaterseizoen draait het nog meer om ‘beleving’. Voorstellingen zijn interactief, uitgebreid met arrangementen en borrels. Alles om de bezoekers een compleet avondje uit te bezorgen. De kaartverkoop start vrijdag.

Je merkt het als je de trappen oploopt van theater De Maagd. Bij een voorstelling met het wow-logo, word je als bezoeker nog voordat je een voet over de drempel zet, meegenomen in de sfeer van de show. Zo kunnen kinderen tijdens Griezelbus on tour in de bus kennismaken met schrijver Paul van Loon.

Stones of Beatles

Quote

We zoeken steeds meer de verbinding met andere partijen

Cees Meijer, directeur Cultuurbedrijf

Blikvanger als het gaat om beleving is de 'battle' tussen The Stones en The Beatles. In de jaren zestig was je voor de rebelse Londenaren, of de keurige Beatles uit Liverpool. Nog voordat je De Maagd binnengaat, kies je de Stones-ingang of de Beatle-deur. Tijdens de voorstelling is constant interactie met het publiek. 

Programmeur Eric de Rooij is tevreden met het nieuwe theaterprogramma. En niet alleen met de grote acts zoals Frans Bauer, Danny Vera en wielrenner Thomas Dekker die in een College Tour-achtige setting het hemd van het lijf wordt gevraagd. Ook lokaal talent krijgt een breed podium, zoals The MusiCompany en Hotel La Pucelle, het project in samenwerking met corporatie Stadlander.

Verbinding

,,We zoeken steeds meer de verbinding met andere partijen”, zegt Cees Meijer, directeur van het Cultuurbedrijf waar De Maagd onder valt. ,,Het klinkt wellicht cliché maar je hebt elkaar nodig. Met Hotel LaPucelle bieden we Bergenaren met een talent een podium. Die zorgen weer dat we een nieuw publiek bereiken.”

Het Cultuurbedrijf streeft naar een zo evenwichtig mogelijk programma. ,,Zo spelen we in op de vraag naar meer klassieke concerten, zoals van Ensemble Sans Souci en Rangel Silaev”, zegt De Rooij. ,,Daar is vraag naar.”

Bloggen en vloggen

Volledig scherm
De Griezelbus van kinderboekenschrijver Paul van Loon komt naar 3 mei 2020 naar De Maagd.

Om het cultuuraanbod in de toekomst nog beter te laten aansluiten op de behoefte, stelt het Cultuurbedrijf dit jaar tien theaterambassadeurs aan. ,,Die gaan bloggen en vloggen voor De Maagd en actief met ons meedenken”, zegt woordvoerster Ans Goorden.

,,We zijn op zoek naar een bont gezelschap. Mensen van verschillende leeftijden.” Het idee komt van Parkstad Limburg theaters, waar theaterambassadeurs een succes zijn.

Kaartverkoop

De kaartverkoop voor het nieuwe seizoen begint vrijdag 17 mei vanaf 10.00 uur. Kaarten kunnen besteld worden via de website demaagd.nl, telefonisch en aan de Cultuurbalie aan de Steenbergsestraat 6.

Naast zestien cabaretvoorstellingen en dertig theaterconcerten, zijn er zeventien regionale cultuurvoorstellingen, zestien showvoorstellingen, tien familievoorstellingen, zes maal klassieke muziek en evenveel keer toneel, vijf muziektheater, drie dansvoorstellingen en twee musicals.