Zwarte doos en slimme snelheidsbegrenzer: deze systemen zijn vanaf morgen verplicht in nieuwe auto’s
Nieuwe auto’s moeten nog veiliger worden. Morgen treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht voor nieuwe auto’s. Sommige zijn al langer bekend en hebben hun nut al bewezen, andere zijn ietwat controversieel. Zo zal elke nieuwe wagen binnenkort uitgerust moeten zijn met een zwarte doos en een slimme snelheidsbegrenzer.
Veel moderne auto’s zijn al voorzien van tal van veiligheidssystemen die moeten helpen om het aantal verkeersdoden drastisch te laten dalen. En het werkt, want het aantal doden in het verkeer vertoont al jaren een dalende lijn. Maar het moet nog veiliger, vindt de EU en daarom moeten nieuw ontwikkelde auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen vanaf morgen voorzien zijn van een groot aantal nieuwe veiligheidssystemen, die vallen onder de noemer Advanced Driver Assistance Systems, oftewel ADAS. Vanaf 7 juli 2024 behoort ADAS tot de verplichte uitrusting van alle voertuigen die op de Europese markt nieuw verkocht worden.
Intelligent Speed Assistent meest controversieel
De meest controversiële is het zogeheten ISA-systeem, oftewel de Intelligent Speed Assistent. Daarbij gaat het om een rijhulpsysteem dat de bestuurder attent maakt op de toegestane maximumsnelheid via systemen als adaptieve cruise control, de navigatie en verkeersborden langs de weg. Dit gebeurt door een geluidssignaal en een knipperend symbool op het dashboard, of door middel van een (lichte) remingreep. Het systeem is weliswaar uit te schakelen, maar iedere keer dat de auto wordt gestart, is het weer actief.
Behalve deze ‘snelheidsbegrenzer’ staan in de EU-Verordening van eind 2019 nog een paar vrij ingrijpende systemen, waarvan de Event Data Recorder (EDR) de meest controversiële is. Het gaat om een gegevensrecorder voor incidenten — oftewel een black box of zwarte doos. Dit systeem, dat overigens al in een aantal nieuwe auto’s aanwezig is, bewaart gegevens van enkele seconden voor een ongeval, zoals snelheid, stuurstand en of de lichten van de auto brandden.
Privacyvragen rond ‘black box’ in auto
Hoewel alleen bij een ongeval de gegevens daadwerkelijk worden opgeslagen (de laatste dertig seconden voor de impact en tien seconden erna) en bijvoorbeeld gesprekken tussen de inzittenden niet, roept de maatregel veel privacyvragen op. De gegevens mogen alleen worden geraadpleegd door nationale overheden en door de autofabrikanten zelf om onderzoek te doen naar de oorzaak van een ongeval. Verzekeraars zouden er niet bij kunnen, verzekert de EU. Maar critici vrezen dat dit in de toekomst wel het geval zal zijn.
Ook verplicht vanaf 6 juli in nieuwe auto’s zijn verbeterde gordels, een achteruitrijcamera, een noodremsysteem, parkeersensoren, rijbaanassistentie, vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingssystemen, een voorruit met veiligheidsglas om zwakke weggebruikers bij aanrijdingen te beschermen en voorbereidingen voor een alcoholslot.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & Eten
Bramen uit de natuur plukken? Hier moet je op letten voor je begint
In augustus en september is het bramenseizoen, wat betekent dat je ze weer in overvloed in de natuur kunt vinden. Sommige mensen gaan er dan ook op uit om ze te plukken. Maar kun je dit zonder risico’s doen? Hier moet je eerst even op letten voordat je aan het plukken slaat. -
Dit zijn de acht goedkoopste nieuwe auto's van Nederland
Vier jaar geleden kon je voor 11.000 euro nog kiezen uit vier nieuwe auto's, maar door de sterk gestegen prijzen moet je tegenwoordig al minimaal 15.000 euro meenemen voor een nieuw model. Dit zijn de acht goedkoopste nieuwe auto's. -
Elektrische auto van Nederlandse investeerder naar de beurs met Neymar als boegbeeld
De Duitse maker van elektrische auto’s, Next.e.Go, wil naar de beurs in Amerika. Achter het ambitieuze bedrijf zit de Eindhovense investeerder ND Group. -
Boetegevaar voor SUV's en Tesla-rijders in Duitsland
Eigenaren van een SUV en sommige Tesla-modellen lopen in Duitsland het risico op een bekeuring. Ze zijn bij wegversmallingen in overtreding als ze op de linkerbaan rijden. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Paul (72) rijdt in een JBA, maar veel mensen kennen dat merk niet: ‘Ik zelf eerst ook niet’
Het automerk JBA. Wie kent dat nou? Paul van den Heuvel (72) eerst niet, maar nu rijdt hij er al 15 jaar in eentje. ,,Mijn vrouw haalde me over.’’ Écht verliefd zijn op je auto. Kan dat? De mensen in deze rubriek zullen volmondig ‘ja’ zeggen. Zij houden van hun auto.
-
Tikkie lanceert functie voor uitgaven van groepen: ‘We vonden dit een logische stap’
Betaaldienst Tikkie lanceert vandaag een nieuwe functie: Groepie. Daarmee kunnen groepen hun uitgaven bijhouden en de kosten van bijvoorbeeld een vrijgezellenfeest, groepsvakantie of huisboodschappen eenvoudig verrekenen met, jawel: een tikkie. -
PREMIUM
Autovakantie naar Groot-Brittannië erg populair, Stena Line moet soms nee verkopen
Enorme drukte op Schiphol, torenhoge tarieven voor autohuur: we gaan deze zomer massaal op autovakantie. Bij Stena Line in Hoek van Holland weten ze er alles van. De ferry naar Harwich is vaker dan gebruikelijk stijf uitverkocht. Ook garagehouders hebben hun handen meer dan vol aan vakantiegangers, die last minute een grote beurt voor hun voertuig willen. -
Minister: ‘Verplichte snelheidsbegrenzer auto zal niet fysiek ingrijpen’
De ‘Intelligent Speed Assistant’ (ISA) is vanaf juli verplicht in nieuwe auto’s en komt in actie wanneer je te hard rijdt. Over de mate waarop de ISA mag ingrijpen, zijn Kamervragen gesteld. De redactie van Autoweek bekeek de antwoorden.