Zo ver kan jouw auto nog rijden wanneer het lampje van de reservetank brandt
Hoe ver kan je nu echt nog doorrijden wanneer het reservelampje van je auto brandt? Een Britse site maakte een overzicht van de auto’s met de beste en slechtste reserve-actieradius.
De angst dat je strandt langs de snelweg is meestal ongegrond, zo bleek in 2019 uit een studie van de Britse vergelijkingssite Compare The Market. Zij onderzochten van 96 populaire auto’s met benzinemotor hoe ver je kunt komen met de inhoud van de reservetank. Het onderzoek is daarna niet opnieuw uitgevoerd, de resultaten gelden twee jaar later nog altijd.
De meerderheid van de Britten denkt dat ze nog maar een kleine 40 kilometer kan rijden wanneer het lampje begint te branden, maar in de praktijk is de actieradius in de meeste gevallen ruim twee keer zo groot. Veel moderne auto’s hebben een boordcomputer die aangeeft hoe ver je nog kunt rijden wanneer je auto een laag brandstofniveau hebt bereikt, maar ook dan kom je vaak nog een stuk verder dan weergegeven.
Gemiddeld gaat het waarschuwingslampje branden wanneer de tankinhoud nog ongeveer 10 procent van de totale maximuminhoud heeft bereikt. In de gebruiksaanwijzing van je auto staat hoeveel liter dat exact is. Dit waren twee jaar geleden de kampioenen qua actieradius van de auto’s met een benzinemotor.
Vergelijkingssite Compare The Market onderzocht 96 populaire automodellen. Daaruit kwam de VW Passat als grote winnaar naar voren met een reservebereik van maar liefst 120,73 kilometer. De Volvo V40 en Ford Mondeo volgden op korte afstand met respectievelijk 113,6 en 112,68 kilometer, terwijl de BMW 5 Serie vierde werd met een reservebereik van 109,96 kilometer.
Maar niet alle BMW-bezitters hadden geluk. De M3 sedan had het kleinste reservebereik met slechts 51,48 kilometer, gevolgd door de Kia Picanto (51,72 km) en de Fiat 500 met 59,77 kilometer. De Ford Fiesta maakt de top 10 af van auto’s met het kleinste reservebereik, met 66,09 kilometer nadat het brandstoflampje aanfloept.
Hoewel het gemiddelde waarschuwingslampje gaat branden wanneer de tank op een tiende van de totale capaciteit staat, is er geen garantie hoe ver je er in de praktijk mee komt. De cijfers vormen slechts een indicatie. Een aantal factoren heeft invloed op het verbruik, zoals de verkeerssituatie, de buitentemperatuur, hoe hard je remt en accelereert en hoeveel passagiers en bagage worden vervoerd.
Een overzicht van de reserve-actieradius per merk en model vind je hier. Deze afstanden moeten nog wel worden omgerekend van mile naar kilometer.
Ben je benieuwd wat het (bijna) leegrijden van een tank met je auto doet? In dit artikel leggen we uit hoe dat zit.
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Heinenoordtunnel is straks domein van Daisy en collega's: ‘Als iedereen hetzelfde blijft doen, wordt het chaos’
Zucht er maar even van, want wekenlange zomerse afsluitingen in 2023 en 2024 van de Heinenoordtunnel (A29) zijn geen kattenpis. Rijkswaterstaat probeert het leed een beetje te verzachten door de naastgelegen tunnelbuis voor landbouwverkeer gereed te maken voor pendelbussen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom hebben moderne auto’s geen reservewiel?’
‘Ik heb een twee jaar oude Suzuki Swift. Afgelopen maandag reed ik met mijn band tegen de stoep: stuk. Tot mijn verbazing bleek de auto geen reservewiel te hebben en moest ik naar de garage worden gesleept’, schrijft lezer Janny van Oostaijen-Methorst in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Moderne auto’s schijnen geen reserveband meer te hebben. Waarom is dat?’ -
AUTOTEST
Test Hyundai Kona Electric: kleine SUV met grote kwaliteiten
Om de snel groeiende concurrentie weer aan te kunnen, kreeg de Hyundai Kona een opfrisbeurt. Zeker de elektrische versie verdient een plekje op de shortlist. Tenzij je veel spullen of grote passagiers wilt meenemen. -
‘Vroeger was het regelmatig: je hebt een huurachterstand, je wordt op straat gezet’
Iemand moet het doen, maar waarom gaan mensen voor het vak van ‘putjesschepper’, deurwaarder of overledenenverzorger? Nederlanders met zo’n baan vertellen over hun werk, waarom ze ervoor kozen en wat het zo interessant maakt. Vandaag: deurwaarder Mark Hafkamp (55). -
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan het kwaad als ik de stoeprand raak?’
‘De gemeente heeft mijn straat verbouwd, maar ik ben nog zo gewend aan mijn oude parkeerplaats dat ik na twee maanden nog steeds denk dat ik op mijn oude plek sta', schrijft lezer Lachman Ruitspek in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik blijf dus met mijn Citroën C5 Aircross tegen die stoeprand aanrijden. Kan dat kwaad voor de ophanging?’
-
Politie slingert bijna tachtig automobilisten op de bon voor negeren rood kruis
De politie heeft op de A15 bij Rotterdam bijna tachtig boetes uitgedeeld aan automobilisten die een rood kruis negeerden. Dat meldt de lokale verkeerspolitie op Twitter. -
Rekentruc: zoveel kilometer kun je nog rijden als het reservelampje van je auto brandt
Hoeveel kilometer kun je nog rijden als je reservelampje brandt? Dat hangt af van het verbruik en hoeveel liter reserve jouw auto heeft. Gelukkig is er een trucje om de actieradius of het bereik van jouw auto vrij exact te bepalen. -
Dermatoloog Soe Janssens: ‘Zonnebrandcrème kan echt ónmogelijk je huidcellen aantasten’
Na een waarschuwing van de Consumentenbond over een drietal zonnebrandcrèmes is er ophef ontstaan over het krijgen van huidkanker door deze crèmes. Dermatoloog Soe Janssens van het Antoni van Leeuwenhoek schept duidelijkheid over de huidziekte en beantwoordt vijf vragen.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer