Zo kom je over je angst om in te voegen op de snelweg heen
Een politiebureau in het Duitse Noordrijn-Westfalen wijdt zijn Facebookpagina aan een van ‘de grootste raadsels in de menselijke geschiedenis’: angst voor het invoegen op de snelweg tussen het aanstormende verkeer.
Voor de meeste automobilisten is autorijden net zo eenvoudig als ademhalen, maar voor een klein deel van hen is het iedere keer een uiterst stressvolle bezigheid. De Latijnse term voor rijangst is vehofobie. Letterlijk betekent het: de angst voor het zelf besturen van een auto.
Een van de meest stressvolle momenten is voor veel automobilisten het invoegen op de snelweg. Daar is geen Latijnse term voor, maar in Duitsland hebben ze er wel een naam aan gegeven: ‘German Angst’. Vooral bij wegwerkzaamheden zijn de snelwegopritten voor velen een ramp. De rijstroken zijn vaak smal en ook is de lengte van de invoegstrook vaak ingekort.
Geen stress!
‘Elke dag zien duizenden automobilisten op tegen deze schijnbaar onoverkomelijke uitdaging’, schrijft de politie van de Märkisches Kreis in Noordrijn-Westfalen op de Facebookpagina. Met enkele tips proberen ze de angst voor de oprit weg te nemen. Ten eerste moet je volgens de agenten flink doorgassen op de invoegstrook en dus niet met 60 kilometer per uur het eerste gat induiken op de snelweg dat je ziet. Je mag hier zelfs auto's of vrachtwagens rechts inhalen.
De tweede tip luidt: een aantal keer in je spiegels kijken en daarna over je schouder of er niemand naast je zit, dan de richtingaanwijzer uit en rustig naar links sturen. Let wel op: het verkeer op de snelweg heeft altijd voorrang, dus niet zomaar je auto ertussen gooien. Bovendien is de ritsprocedure hier niet van toepassing. De belangrijkste tip: geen stress! Er bevindt zich volgens de agenten geen afgrond aan het einde van de invoegstrook. ,,Als je geen ruimte hebt gevonden om in te voegen, mag je gewoon de vluchtstrook gebruiken.”
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Duitsland wil alweer af van ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine
De enkele jaren geleden met veel bombarie geïntroduceerde milieuvriendelijke benzine E10 verdwijnt in Duitsland waarschijnlijk. Uitgerekend de milieu-minister wil de brandstof verbieden. -
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
John Williams: Terecht dat slechtste chauffeur rijbewijs kwijtraakt
Niemand wil De slechtste chauffeur van Nederland zijn, toch wordt de winnaar morgenavond bekend. In de finale ziet de meest belabberde bestuurder zowel z'n rijbewijs als auto vernietigd worden. Een uitstekende stap, meent presentator John Williams. -
PREMIUM
Oeps, paaltje geraakt: is het goedkoper om schade te claimen of zelf te betalen?
Rijd je jarenlang schadevrij, dan krijg je een forse no-claimkorting op je autoverzekering. Die kan oplopen tot wel 85 procent. Maar hoe werkt die korting precies? En wat is nou wijsheid als je per ongeluk een paaltje hebt geraakt? -
PREMIUMA15
Voordat vrachtwagen van viaduct afreed, ramde hij eerst de auto van Zenith: ‘Leek wel een film’
,,Ik zag ’m zo op me afkomen en dacht: het zal toch niet?” Zenith Schmitz stond maandag met autopech op de vluchtstrook van de A15, toen hij een slingerende vrachtwagen zag opdoemen. Voor hij het wist, beukte de vrachtwagen tegen zijn Audi aan, waarna de truck van het viaduct afvloog en bovenop een personenbusje belandde.
-
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
-
-
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
Zo hoog zou je kilometervergoeding eigenlijk moeten zijn
De onbelaste kilometervergoeding is na zeventien jaar eindelijk verhoogd, al is de stijging bepaald niet groot. De Vereniging Zakelijke Rijders heeft becijferd dat de kilometervergoeding niet dekkend is. Een gemiddelde kilometervergoeding van 0,31 euro zou meer in de buurt komen.