Een verkeerschaos ligt op de loer wanneer niemand oplet of de kruising vrij is bij het oprijden ervan.
Volledig scherm
Een verkeerschaos ligt op de loer wanneer niemand oplet of de kruising vrij is bij het oprijden ervan. © DPA

Zo hoog is de boete als je een kruispunt blokkeert, ook al rijd je door groen

Het is een ergernis van menig automobilist: medeweggebruikers die een kruispunt oprijden terwijl het verkeer niet doorstroomt. Het mag ook niet. Ook al rijd je door groen, het blokkeren van een kruispunt kan een boete opleveren van 240 euro.

Vooral tijdens de spits zie je het vaak bij drukke kruispunten: ongeduldige automobilisten die een kruising oprijden, terwijl ze zien dat het vast staat. Daarmee blokkeren ze het verkeer van de kruisende banen, waardoor iedereen vast staat. Het mag niet, ook al rijd je door groen.

Het is dus een kwestie van goed kijken of het verkeer doorrijdt voordat je een kruising oprijdt. Doe je dat niet, dan is dat een feitcode R331 en loop je het risico op een boete van maar liefst 240 euro. In een onderzoek uit 2011 in opdracht van Rijkswaterstaat blijkt dat het in meer dan de helft van de gevallen gaat om manifestatiedrang. Daarmee wordt waarschijnlijk bedoeld dat de algehele doorstroming voor veel automobilisten ondergeschikt is aan het individuele belang.

De meest kansrijke maatregelen om het blokkeren te voorkomen lagen volgens een samenvatting van het rapport op het terrein van verbetering van de infrastructuur, zoals het creëren van extra opstelruimte, en een betere afstelling van verkeerslichten, waardoor een groot verkeersaanbod kan worden opgevangen. Om het gedrag te reguleren kan worden ingestoken op een mix van handhaving, voorlichting, educatie in de rijopleiding, en bebording en markering ter plekke', aldus het rapport.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Nu 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.