‘Zelfrijdende auto’s binnenkort in Europa toegestaan’
De Europese Unie werkt aan regelgeving die het mogelijk maakt voor autofabrikanten om zelfrijdende auto’s te verkopen in de Europese lidstaten. Dat melden EU-medewerkers die betrokken zijn bij het opstellen van de regels aan het internationale politieke platform Politico. Met de nieuwe regelgeving wil de EU een voortrekkersrol innemen op het gebied van autonoom rijden, maar voorlopig zitten er wel wat haken en ogen aan.
De nieuwe Europese regelgeving rondom zogenoemd autonoom rijden moet de kentekenregistratie en verkoop van auto’s met autonome technologie mogelijk maken. Er worden wel beperkingen aan gesteld, want in het plan staat dat per automerk in iedere lidstaat jaarlijks slechts 1500 autonome auto’s verkocht mogen worden. Zorgen zijn er nog altijd over de verkeersveiligheid, als auto's zonder bestuurder zich massaal op de weg zullen begeven.
Er zijn daarom ook zeventien verschillende technische richtlijnen die voorschrijven hoe de lidstaten de autonome auto’s moeten goedkeuren voor de verkoop. In september presenteert de Europese Commissie volgens de ingewijden het definitieve wetsvoorstel, daarna is het aan de lidstaten om die regelgeving al dan niet goed te keuren. Wanneer de regelgeving definitief van kracht wordt, is dus nog niet helemaal duidelijk.
Van experimentele naar commerciële fase
Bij de plannen gaat het om auto’s die op ‘Level 4' autonoom kunnen rijden. Daarmee moet de auto zelfstandig van A naar B kunnen rijden, maar kan de bestuurder waar nodig nog wel ingrijpen. De Europese Commissie wil met het toestaan van dit soort auto’s op de weg wereldwijd vooroplopen.
,,We gaan nu over van de experimentele fase naar de commerciële fase”, zegt een medewerker van de EU over de plannen. Bij de autofabrikanten is dit nog niet het geval: ‘Full Self Driving’ van Tesla zit bijvoorbeeld nog in de bètafase en ook concerns als Geely, General Motors en Volkswagen zitten nog in de experimentele fase wat Level 4 betreft.
De EU wil als tussenstap eerst de verkoop van Level 3 autonome auto’s toestaan. Daarbij kan de bestuurder alleen in bepaalde specifieke situaties, bijvoorbeeld in de file of op de snelweg, de controle volledig uit handen geven. Mercedes-Benz kreeg in mei al goedkeuring van de Duitse overheid om de S-klasse en EQS met zo’n autonome rijhulp, Drive Pilot, op de markt te brengen in Duitsland. Dit moet op termijn dus ook - met bepaalde restricties - mogelijk worden in de andere lidstaten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wereldprimeur voor zelfrijdende taxi's in San Francisco: ‘Dit voelt zo raar’
In San Francisco is het deze maand voor het eerst mogelijk om zelfrijdende taxi's te bestellen. Het voertuig rijdt volledig autonoom en er zit geen chauffeur achter het stuur. Wie een rit met de robottaxi wil maken, wordt nog wel geconfronteerd met een wachtlijst. Die wordt veroorzaakt door de grote publieke belangstelling én het aantrekkelijke tarief: voorlopig nul euro. -
PREMIUM
Kies de regenton die bij jou past en laat die regen maar komen
Planten water geven, ramen lappen en zelfs de wc doorspoelen: je kunt een hoop doen met regenwater. Maar dan moet je het wel eerst opvangen. Een regenton biedt de oplossing. -
Tesla opent aanval op openbaar vervoer: robotaxi goedkoper dan de bus
Tesla komt over twee jaar met een alternatief voor het openbaar vervoer. Een rit met een zelfrijdende taxi van het merk zal dan goedkoper zijn dan ritjes met de bus of metro, belooft topman Elon Musk. De zogenaamde robotaxi's hebben immers geen chauffeur, rijden goedkoop op stroom en zijn 24 uur per dag actief, wat ze uitermate efficiënt maakt. -
Tikkie lanceert functie voor uitgaven van groepen: ‘We vonden dit een logische stap’
Betaaldienst Tikkie lanceert vandaag een nieuwe functie: Groepie. Daarmee kunnen groepen hun uitgaven bijhouden en de kosten van bijvoorbeeld een vrijgezellenfeest, groepsvakantie of huisboodschappen eenvoudig verrekenen met, jawel: een tikkie. -
PREMIUM
Dankzij Eindhovense chips kunnen Chinezen rijden in een robotaxi, zónder chauffeur dus
Een taxi die inzittenden netjes aflevert op bestemming, zonder dat er een chauffeur aan te pas komt. Vanaf maandag kan het in twee Chinese steden, dankzij chips van NXP uit Eindhoven.
-
In deze twee auto's mag je in Duitsland nu appen en gamen tijdens het rijden
Duitsland is het enige land in Europa waar eigenaren van een auto met zogeheten Level 3 zelfrijdende technologie aan boord hun handen van het stuur mogen nemen als ze in de file rijden. Mercedes-Benz heeft twee nieuwe modellen voorzien van deze techniek. -
Waarom dit lelijke terreinwagentje volgens experts meer dan 7 ton oplevert
Porsche-verzamelaars zijn gek op unieke auto's en alle 22 militaire prototypes van Porsches 597 zijn uniek. Toch is de waarde van 7 ton die veilingexperts aan deze ‘Jagdwagen’ toekennen best hoog voor een mislukt model met de neus van een mopshond. -
Boetegevaar voor SUV's en Tesla-rijders in Duitsland
Eigenaren van een SUV en sommige Tesla-modellen lopen in Duitsland het risico op een bekeuring. Ze zijn bij wegversmallingen in overtreding als ze op de linkerbaan rijden.