Zachte band? Deze site weet direct de ideale spanning op basis van je kenteken
Op de website watismijnbandenspanning.nl kunnen automobilisten na invoering van hun kenteken en bandenmaat precies aflezen wat de juiste bandenspanning is voor hun auto.
Delen per e-mail
In Nederland rijdt liefst 60 procent van alle auto’s met een te lage bandenspanning. Dat kan per auto per jaar oplopen tot 150 euro extra aan brandstofkosten. De overheid wil ook graag dat auto’s met de juiste bandenspanning rondrijden en heeft daarom de website aangemaakt. De site koppelt het kenteken aan de voertuiggegevens van de RDW. Ook wordt gekeken naar de gegevens van de autofabrikant, de maat en het maximale laadvermogen van de banden.
Een van de redenen waarom automobilisten hun banden niet regelmatig oppompen, is dat ze de juiste bandenspanning niet weten, aldus Vaco. Een te lage bandenspanning is slecht voor het brandstofverbruik en dus het milieu, maar ook voor de wegligging. Ook is er meer kans op een klapband. Wanneer de bandenspanning te hoog is, leidt dit tot een slechter contact met de weg en een hogere bandenslijtage.
De website biedt ook een agenda-alert. Hiermee krijgen automobilisten elke twee maanden een herinnering, zodat ze weten dat het tijd is om de banden te controleren en eventueel op de juiste spanning te brengen. Om het voor automobilisten gemakkelijk te maken een bandenpomp te vinden, heeft de overheid ook de website vindbandenpomp.nl ontwikkeld. Via deze website kunnen automobilisten de dichtstbijzijnde locatie vinden, waar zij (kosteloos) de banden op spanning kunnen brengen of laten brengen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Auto onder carport in vlammen op in Oss
Een auto is in de nacht van donderdag op vrijdag uitgebrand aan de Venusstraat in Oss. De Mercedes stond onder een carport. De bewoners moesten halsoverkop het huis verlaten. -
Mercedes C-klasse wordt ruimer en slimmer
De nieuwe, alweer vijfde generatie van de Mercedes-Benz C-klasse is qua design geen grote verrassing, maar zijn grote beeldschermen zijn indrukwekkend. Ook op andere punten loopt hij technisch voor op de concurrentie. En hij biedt meer zitruimte dan voorheen. -
Verkiezing ‘Elektrische Auto van het Jaar’ kent deze keer drie winnaars
De Volkswagen ID.3, Tesla Model 3 en Audi E-tron zijn alle drie gekozen tot Elektrische Auto van het Jaar. Zij zijn elk winnaar in een aparte categorie in de jaarlijkse verkiezing die georganiseerd wordt door de Vereniging Zakelijk Rijders, in samenwerking met Eneco eMobility, LeasePlan en AutoWeek. -
video
Politie deelt spectaculaire beelden: auto-inbreker met 229 km/u op de vlucht over A28
De politie heeft spectaculaire beelden online gezet van een wilde achtervolging van een vermoedelijke auto-inbreker. Met snelheden op de A28 van 229 kilometer per uur, zit de politie de man op de hielen. -
Deze revolutionaire autoband vernieuwt zichzelf tijdens het rijden
Bandenfabrikant GoodYear werkt aan een band die zichzelf rijdens het rijden vernieuwt. De band met de naam ReCharge Concept moet ervoor zorgen dat je nooit meer nieuwe banden hoeft te kopen.
-
PREMIUM
Máánden wachten op die felbegeerde fiets, want de markt is oververhit
Heb je een mooie fiets gekocht, dan wil je er op rijden ook. Zo snel mogelijk. Maar dat lukt momenteel vaak niet. Atb-fanate Daisy Goedhart wacht al een half jaar met smart op haar nieuwe mountainbike. Ze is de enige niet. Fietshandelaren staan machteloos. De fabrieken leveren niet voldoende. ,,We lopen echt vast.” -
Elon Musk vangt bot bij Joe Biden en begint charmeoffensief bij Poetin
De uitnodiging van Elon Musk aan de Russische president Poetin voor een gesprek, volgt op een nederlaag van de Tesla-topman bij de nieuwe Amerikaanse president Joe Biden. Musk was furieus toen Biden een plan van hem afwees: ,,Waarom vecht je er niet voor?‘’ -
VRAAG & ANTWOORD
Ik vul mijn autobanden met stikstof; milieuprobleem opgelost?
In alle discussies over het milieu valt mij op dat niemand spreekt over het vullen van autobanden met stikstof in plaats van lucht. Ik rijd er al jaren mee en zie alleen maar voordelen, zoals constante bandenspanning en daardoor een lager brandstofverbruik. Kunnen al die miljarden om het stikstofprobleem te bestrijden misschien beter worden besteed door de stikstof uit de atmosfeer te halen en de autobanden ermee te vullen? –R.P.C. Haksel