Wat je zelf kunt doen tegen ‘oogverblindende’ moderne koplampen
De koplampen van sommige nieuwe auto’s zijn een groot gevaar voor andere automobilisten, blijkt uit Brits onderzoek. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt vaker last te hebben van verblindingsverschijnselen dan een jaar geleden.
Uit een studie van de Royal Automobile Club (RAC), een zusterorganisatie van de ANWB, blijkt dat meer dan de helft van de bestuurders in het Verenigd Koninkrijk nu vaker verblind wordt door felle koplampen dan een jaar geleden. Ruim 91 procent van de 1250 ondervraagde automobilisten beweerde dat ‘enkele’ of ‘het merendeel’ van de koplampen op de weg te fel waren. Ook in Nederland lijkt het aantal klachten toe te nemen, zo blijkt uit het grote aantal reacties op diverse internetfora over dit onderwerp.
De RAC zei eerder al dat de vooruitgang in koplamptechnologie het probleem veroorzaakt. Led- en laserkoplampen rukken immers op. Ze zijn fel, maar bieden de automobilist ook veel beter zicht dan de conventionele halogeenlampen. Steeds meer nieuwe auto’s beschikken tegenwoordig overigens over technologie die verblinding van andere weggebruikers kan voorkomen. Deze systemen werken echter alleen tijdens het rijden met groot licht. De lampen schakelen dan automatisch terug naar dimlicht.
Secondenlang
Het extreem felle licht zorgt er volgens de RAC voor dat tegenliggers soms een paar tot wel tien seconden lang veel minder zien op de weg. De problemen begonnen volgens de Britse krant The Sun met de introductie van duurzame halogeenlampen. Het gebruik van het nog veel fellere xenon-licht met de blauwe uitstraling en het huidige populaire led- en laserlicht zouden tot nog veel meer klachten leiden.
Laserlicht is volgens autofabrikanten de ultieme revolutie in ledverlichting. Deze verlichting bevat kleine mobiele spiegeltjes die de lichtstralen verspreiden én richten. In tegenstelling tot klassieke lasers zijn deze laserstralen niet schadelijk voor de ogen, aangezien het licht dankzij fluorescerend fosfor wordt omgezet. De lichtstralen worden zo wit en lichtgevend, maar niet verblindend.
50 procent van de bestuurders in het onderzoek zei overigens dat SUV’s, die hoger op de weg staan dan de meeste auto’s, de belangrijkste oorzaak vormen voor de toenemende mate van verblinding. In Engeland is de actiegroep Lightmare opgericht, een variant op nightmare (nachtmerrie). De oprichter zegt inmiddels duizenden klachten van automobilisten te hebben ontvangen.
Hoe je jezelf kunt beschermen tegen verblindende koplampen
- Zorg ervoor dat je voorruit schoon is, aan de buiten- maar ook aan de binnenkant, door de vuile en vaak vettige laag te verwijderen die er vaak op ligt
- Focus niet op het ‘verblindende’ voertuig dat uit de tegengestelde richting komt. Probeer gewoon naar je eigen rijstrook te kijken
- Gebruik de nieuwste technologie: sommige auto’s hebben een functie voor automatisch dimmen geïnstalleerd in de achteruitkijkspiegel om het licht van achteropkomend verkeer te dimmen
- Als je achteruitkijkspiegel geen automatische ‘anti-verblindingsmodus’ heeft, zet 'm dan in een andere stand om geen last te ondervinden van de lichten van de auto achter je
- Een aangepaste bril, met polariserende glazen, maakt het veiliger om ’s nachts met de auto te rijden
- Wanneer je een bril draagt, zorg dan ook dat je glazen helemaal schoon zijn
- Gebruik de zonneklep(-pen) om eventuele koplampen die het zicht belemmeren af te schermen
Dit verhaal is al eerder op AD.nl gepubliceerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
AUTOTEST
Test Renault Austral: opvolger van de Kadjar scoort erg veel pluspunten
Austral heet de nieuwe middenklasse-SUV van Renault. Hij is de opvolger van de Kadjar. Dit keer heeft Renault er meer werk van gemaakt dan het slechts faceliften van een Nissan. -
Vraag & Antwoord
Nieuwe lampen leiden wel degelijk tot verblinding
De ANWB zegt geregeld klachten te krijgen van leden die verblind worden. Een ANWB-expert meende dat we maar moeten wennen aan de zee van ledlicht. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
Ruitensproeiervloeistof bevat te veel van de giftige stof methanol
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waarschuwt maandag voor de ruitensproeiervloeistof van het merk Mullrose. Het goedje blijkt een te hoog gehalte van het giftige methanol te bevatten.
-
PREMIUM
Schade aan je auto door scheur in wegdek? Dan kun je een schadeclaim indienen bij de gemeente
Ja hoor, daar zijn ze weer: gaten in het wegdek. Vorst en nattigheid doen her en der het asfalt loskomen de afgelopen weken. Met je wiel in een kuil of een door je voorganger opgeworpen stukje asfalt tegen je voorruit. Een ‘sterretje’. -
-
-
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
Verblind door koplampen? De apk gaat daar een einde aan maken
De RDW gaat een einde maken aan een irritatie die bij veel automobilisten leeft. Veel nieuwe auto's zijn voorzien van moderne lichttechnieken die in een aantal gevallen leiden tot verblinding van tegenliggers.