‘Wanneer mag je met blauwe kentekenplaten rijden?’
VRAAG & ANTWOORD‘Laatst werd ik ingehaald door een auto die gebruikt wordt voor orgaantransport’, schrijft lezer Gert Koerselman in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Hij had blauwe (taxi-)kentekenplaten. Ook auto’s van de huisartsenposten hebben vaak blauwe kentekenplaten. Ambulances daarentegen hebben gele kentekenplaten, terwijl die ook personen vervoeren, dus zou ik juist daar ook blauwe platen verwachten. Welke criteria liggen hieraan ten grondslag?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Blauwe kentekenplaten zijn voorbehouden aan taxivervoer. Veel huisartsenposten en bijvoorbeeld de diensten voor donororganen besteden hun vervoer uit aan een taxibedrijf. Er is dan sprake van contractvervoer, uitgevoerd door een taxibedrijf, en in dat geval zijn blauwe kentekenplaten van toepassing. Al gaat het wel om een aangepast voertuig en heeft de chauffeur een gespecialiseerde opleiding.
Ambulances zijn hulpverleningsvoertuigen waarin patiënten vervoerd en behandeld worden en de meeste zijn in gebruik bij de Regionale Ambulance Voorziening (RAV). Hier zijn gele kentekenplaten van toepassing, zoals bijvoorbeeld een kampeerauto die ook heeft.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Van 50 naar 30 kilometer per uur in de stad: dit zijn de voor- en nadelen
In alle Nederlandse dorpen en steden gaat de maximumsnelheid omlaag. Dat is veel veiliger, maar ook een peperdure operatie. Bovendien zijn automobilisten langer onderweg. In Utrecht bijvoorbeeld ben je op sommige straten bijna dubbel zoveel tijd kwijt tijdens de avondspits. En wie gaat die nieuwe snelheden eigenlijk handhaven? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Kun je de tank van je auto helemaal leegrijden?’
‘Is het schadelijk om de brandstoftank van je auto helemaal leeg te rijden, totdat de motor afslaat?’, vraagt lezer Ron Sebok. -
ZWARTE ZATERDAG
Waarom Nederlandse nummerborden geel zijn (en Belgische niet)
Het is weer zwarte zaterdag: vakantiegangers belanden vandaag massaal in de file op de Europese wegen. Op zoek naar vertier op de achterbank tijdens het kijken naar al die andere auto’s en hun nummerborden? Een spoedcursus kentekenkennis. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom maken sommige auto’s herrie bij het opladen?’
‘Naast ons huis staat een laadpaal. Waarom maakt het laden bij de ene auto herrie en bij de andere auto niet?’, vraagt lezer Jurgen Smit. ‘Als de Mercedes van de buurman er staat hoor ik niks, als de werkbus van een paar huizen verderop er staat, lijkt het alsof je continu de stroom hoort ‘lopen’. Vroeger deden tl-buizen dat soms ook, maar dit klinkt nog harder.’
-
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
-
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Zijn die grote caravanspiegels nog wel nodig?’
‘In onze camper hebben wij de achteruitrijcamera altijd aan tijdens het rijden omdat we de binnenspiegel niet kunnen gebruiken’, schrijft lezer A.J. Hoogstrate in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Dit geeft bij zo’n grote camper een extra veilig beeld. Personenauto’s die een caravan trekken, hebben vaak van die heel grote buitenspiegels. Is een achteruitrijcamera op de caravan geen betere oplossing?’ -
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen.