‘Waarom zijn de achterlichten van een auto rood in plaats van groen?’
VRAAG & ANTWOORD‘Waarom is nooit besloten om achterlichten van een auto groen te maken?’, vraagt lezer John van Raaij in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Groen staat in de regel voor veiligheid en rood voor gevaar. Wanneer ik nu in het donker onderweg ben, zie ik maar één kleur: rood. Wanneer automobilisten op de rem trappen, wordt het rood weliswaar feller, maar bij sommige auto’s is er geen verschil meer te zien. Als ik achter allemaal groene achterlichten zou rijden, valt het gegarandeerd meer op wanneer iemand op de rem trapt en zijn achterverlichting rood zou kleuren.’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Rood staat in het verkeer voor gevaar en gevaar is er wel degelijk als er een of meerdere auto’s voor mij rijden. De kleur groen staat bijvoorbeeld bij verkeerslichten juist voor ‘veilig doorrijden’. Het kan verwarrend zijn als je dat ook aan de achterkant van een auto toepast. Bij de kleur rood in het verkeer kun je maar beter voorzichtig zijn en afstand houden; een prima uitgangspunt als er andere auto’s voor je rijden.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Zijn files op de snelweg altijd langer dan wordt aangegeven?’
-
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag ik met een Spaanse auto naar Nederland rijden?’
‘Ik wil een auto van een vriend met Spaans kenteken van Spanje naar Nederland rijden. Mag dat?’, vraagt lezer Ruud Teller in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom branden de achterlichten ook niet gewoon bij dagrijverlichting?’
‘Waarom is er niet voor gekozen om ook de achterlichten te laten branden bij dagrijverlichting?’ vraagt lezer A. van den Heuvel in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Half Nederland rijdt nu bij slecht weer zonder achterlichten.’
-
PREMIUMMijn Allessie
Al werkt het voor geen meter, vader Jan en zoon Bart zijn voor altijd gek van Alfa Romeo
Rijswijk -
-
-
Snelle afschrijving van je auto voorkomen? Let dan hierop
Sommige nieuwe auto’s zijn na drie jaar minder dan 30 procent waard van wat je ervoor hebt betaald. Andere zullen hun waarde vasthouden en kunnen na drie jaar nog 70 procent van die nieuwprijs waard zijn. Hoe kun je zorgen dat jouw auto tot die laatste categorie behoort? -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’