Volledig scherm
© ANP

‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’

VRAAG & ANTWOORD,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier. 

Autoredacteur Niek Schenk: ,,Regelmatig testen journalisten elektrische auto’s ook bij vriestemperaturen. De NAF, de Noorse zusterorganisatie van de ANWB, deed dat nog afgelopen januari met twintig elektrische modellen. Daarbij bleek opnieuw dat de reikwijdte bij temperaturen onder het vriespunt flink achteruitgaat. Maar er waren ook grote verschillen. De Opel Ampera-e kwam 29,8 procent minder ver dan de WLTP-reikwijdte beloofde. De Hyundai Kona Electric leverde evenwel onder dezelfde omstandigheden slechts 9,9 procent in. Gemiddeld kwamen de geteste auto’s 20 procent minder ver door de kou.” 

Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.  

  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.