‘Waarom toch dat geklungel met die stroomkabel bij elektrische auto’s?’
VRAAG & ANTWOORD,,Waarom moet je bij elektrische auto’s zo klungelen met een losse kabel? Waarom geen oprolmechanisme, zoals bij stofzuigers?” vraagt lezer Erik Stroomberg.
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,De kabels zijn dik en de stekkers groot: een dergelijk systeem heeft inbouwruimte nodig en die is bij veel auto’s nauwelijks voorhanden. Je kunt tegenwoordig wel een houder kopen waar je het snoer handmatig mee oprolt: de EV Cable Hook (24,95 euro). Deze Nederlandse vinding voorkomt dat de kabel op de grond rondslingert. De houder blijft bij de laadpaal aan de ingestoken stekker hangen.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom is er niet meer controle op smartphones achter het stuur?’
,,Waarom wordt er niet meer gecontroleerd op autobestuurders die hun smartphone gebruiken?”, vraagt lezer Y. Bayer-Bink. ,,Ik zie ze elke dag weer, slingerend over de weg, of ze blijven in het midden van de snelweg rijden.” -
Nieuwe super-accu van 3000 euro: tien minuten laden, 400 kilometer rijden
De perfecte accu voor elektrische auto’s lijkt nu echt in zicht. Ingenieurs van Penn State University in de Verenigde Staten hebben een prototype gemaakt dat bewijst: Elektrisch rijden kan net zo gebruiksvriendelijk zijn als rijden in een diesel- of benzine-auto. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waar blijft toch al dat afgesleten rubber van de autobanden?’
,,Waarom zien we zo weinig rubber langs de autowegen liggen? En dan bedoel ik het afgesleten rubber van auto’s en motoren. Je zou toch een dijk van rubber langs de wegen verwachten?” vraagt lezer Frans van de Kerkhof. -
Op dit circuit kun je zelf in een echte Formule 1-auto rijden
Het Britse bedrijf TrackDays biedt iedereen de kans om zich even een Formule 1-coureur te voelen. Voor iets meer dan 1000 euro kun je in de Jordan EJ12 F1-auto rijden, die ooit bestuurd werd door Takuma Sato. -
Britten gaan vrijuit bij snelheidsovertredingen in Europa
Een van de weinige positieve neveneffecten van de Brexit is dat de Britten de komende jaren waarschijnlijk minder buitenlandse boetes zullen ontvangen. De afspraak tussen EU-landen om elkaars flitsboetes te innen komt te vervallen, aangezien het Verenigd Koninkrijk geen EU-lid meer is.
-
Joe Biden heeft een haat-liefdeverhouding met auto's
De man die vandaag wordt beëdigd als president van de Verenigde Staten komt uit een autofamilie en is een echte petrolhead. Helaas speelde een auto ook de hoofdrol in het meest tragische hoofdstuk uit zijn leven. -
De ‘taxi’ van het slagveld is straks niet meer te raken met een raket
De meer dan 120 pantserinfanterievoertuigen van de landmacht zijn vanaf 2026 niet meer uit te schakelen met anti-tankraketten. De bewapende ‘taxi’s’ van het slagveld krijgen een speciaal raketschild dat de inkomende projectielen voortijdig laat ontploffen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je als gehandicapte parkeren bij een laadpaal?’
,,Mag ik met mijn gehandicaptenparkeerkaart op een plek staan die bedoeld is voor het opladen van elektrische auto’s? Of op een parkeerplek die bedoeld is voor een arts? In principe mag je met zo’n kaart toch overal staan, mits je de doorgang niet blokkeert?”, vraagt lezer A. Boerhof.