Waarom staan lichtmasten soms op zo’n gevaarlijke plek?
VRAAG & ANTWOORD‘Op provinciale wegen en rijkswegen zie ik vaak lichtmasten op een onlogische plek: in de berm van de ‘buitenbocht’ bijvoorbeeld’, aldus lezer Bram Marcusse in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Bestuurders die, veelal door te hoge snelheid, de controle over hun voertuig verliezen, belanden bijna altijd in de berm van zo’n buitenbocht. Ontstaat hierdoor niet een onnodig extra risico op schade en letsel?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Er bestaan in Nederland richtlijnen voor het ontwerp van deze wegen. Hoofdrijbanen worden in principe verlicht vanuit de middenberm. Is die opstelling niet toereikend of praktisch onmogelijk, dan wordt verlichting soms in de buitenbermen geplaatst.’
‘Daarbij wordt geprobeerd zoveel mogelijk afstand te houden van het verkeer. Is dat lastig, dan wordt gekozen voor een zogenoemde ‘botsveilige’ lichtmast, die bij een aanrijding kan omknikken of wegschuiven. Bij een botsing loop je dan niet het risico op ernstig letsel. Het plaatsen van vangrails is niet altijd ideaal. Wie van de weg raakt, loopt vaak meer risico als daar tegenaan wordt gebotst dan wanneer er een beperkt aantal ‘botsveilige’ lichtmasten staat.’
Onze autoredacteur Niek Schenk beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar auto@dpgmedia.nl
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Dit is waarom lantaarnpalen 's avonds soms uitstaan terwijl ze overdag wel branden
Het is weer herfst, het wordt vroeg donker en laat licht. Goede straatverlichting, vooral buiten bewoond gebied, is wel zo prettig. Toch staan de lantaarnpalen lang niet altijd aan op de gewenste tijdstippen, of juist wel, maar dan midden op de dag. Wat valt hier aan te doen? Vier vragen én antwoorden. -
met video
Belgische politicus rijdt rond met James Bond kentekenplaat
Het Belgische Kamerlid Michael Freilich heeft zijn auto voorzien van een draaiende kentekenplaat. Op die manier kan hij zelf kiezen wanneer hij rondrijdt met zijn zogenaamde ‘P-plaat’ voor parlementsleden, of met een gewone nummerplaat. Opvallend genoeg is de installatie waarschijnlijk legaal. -
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
PREMIUM
Buikvet ontstaat door te veel en te slechte voeding: zo kom je ervanaf
Aan het begin van het jaar gaan we massaal op de gezonde toer. Ook dat buikje moet weg, zodat ons lichaam weer ‘strandklaar’ is. Maar dat blijft een lastige. Wat kun je doen?
-
PREMIUM
Oeps, paaltje geraakt: is het goedkoper om schade te claimen of zelf te betalen?
Rijd je jarenlang schadevrij, dan krijg je een forse no-claimkorting op je autoverzekering. Die kan oplopen tot wel 85 procent. Maar hoe werkt die korting precies? En wat is nou wijsheid als je per ongeluk een paaltje hebt geraakt? -
-
-
Waarom mysterieus verkeersteken voor boetegevaar zorgt in Duitsland
Iedereen die ooit in Duitsland of Oostenrijk is geweest, heeft ze vast weleens gezien: wit-rood-witte markeringen op straatlantaarns. Het zijn één van de oudste verkeersmarkeringen van Duitsland. Wie bij een paal met zo'n markering parkeert loopt het risico bekeurd te worden. -
VRAAG & ANTWOORD
Wat zijn deze mysterieuze cirkels op straat?
‘Ik zie op kruispunten soms cirkels die zijn verhoogd of zich op wegniveau bevinden’, aldus lezer Mariek Hemelaar in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Zijn dat misschien rotondes? En hoe zit het bij die cirkels met de voorrangsregels?’
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer