‘Waarom mag je zó hard rijden op een elektrische fiets?’
VRAAG & ANTWOORD,,Waarom zijn e-bikes niet begrensd?”, vraagt lezer Nico Vavier. ,,De aandrijving is slechts bedoeld als trapondersteuning. Elektrische fietsen rijden veel te hard, waardoor er vaak ongelukken mee gebeuren. De snelheid zou maximaal 20 km/u moeten zijn!”
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,De standaard e-bike is begrensd op 25 km/u. Maar er zijn tegenwoordig ook speedpedelecs: extra sportieve elektrische fietsen die begrensd zijn op 45 km/u. Daarnaast zijn er ook mensen die hun elektrische fiets (laten) opvoeren. De verkoop van opvoersetjes is niet verboden in de Europese Unie.
Al met al is het nogal onduidelijk wanneer een elektrische fiets nou eigenlijk een soort van elektrische bromfiets wordt. Want inderdaad, de trapondersteuning wordt op een gegeven moment gewoonweg motoraandrijving, met nog hogere rijsnelheden als gevolg. Voor speedpedelecs gelden daarom wel andere eisen: een kentekenplaat, achteruitkijkspiegel, bromfietsrijbewijs én een helm.
Maar het is wel een probleem dat voor fietsen eigenlijk geen maximumsnelheid geldt. Dat maakt het voor de politie lastig om op snelheid te controleren. En snelle elektrische fietsen leiden inderdaad tot meer verkeersslachtoffers. Terwijl auto’s juist veiliger zijn geworden.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Range Rover Evoque: plug-inhybride is schoner, zuiniger én goedkoper
Een driecilinder motor in een Range Rover? Enkele jaren geleden zou dat ondenkbaar zijn geweest. Maar de Evoque plug-inhybride maakt korte metten met alle vooroordelen. -
Verrassend: camper met uitschuifbare verdieping én balkon
De nieuwste camper van het Chinese merk Maxus wekt verbazing. Eenmaal geparkeerd schuift met een druk op de knop een extra verdieping uit het dak, inclusief balkon. Nog eens op de knop drukken volstaat om de glazen wanden getint te maken voor enige privacy. -
Kortsluiting en brandgevaar: BMW roept 430.000 auto's terug
BMW roept in Duitsland 430.000 modellen uit de 3 Serie terug. De reden hiervoor is een al langer bekende brandgevaarlijke situatie, die in de Verenigde Staten eerder leidde tot ingrijpen door overheidsinstanties. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan bij een automatische autoruit je hand bekneld raken?’
,,Het kan gebeuren dat een kind op de achterbank een hand door het openstaande autoraam steekt terwijl dat automatisch sluit. Zijn elektrisch bedienbare autoramen tegen zo’n beknelling beveiligd?” vraagt lezer Jan de Koning. -
PREMIUMMijn allessie
Deze Audi van Albert (50) is een nekkendraaier: ‘Sommigen vragen zelfs of die te koop is’
Met zeventien jaar op de teller is de Audi A8L van Albert van den Broek (50) nog steeds een nekkendraaier. Ook hijzelf kan het niet laten om foto’s van zijn zilvergrijze directeursauto te maken wanneer die staat te glimmen in de ochtendzon. Geef hem eens ongelijk. Albert vertelt over zijn auto in de rubriek Mijn Allessie.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Moet je bij een laadpaal óók nog betalen voor parkeren?’
,,Voor het opladen van mijn elektrische auto bij een laadpaal is vaak geruime tijd nodig. Als in dat gebied betaald parkeren geldt, moet ik daar dan ook nog voor betalen?” vraagt lezer John Schuurmans. -
Tachtiger rijdt 191 kilometer per uur om vaccinatie te halen
In het Franse departement Bas-Rhin is gisteren een 88-jarige man geflitst, terwijl hij met 191 kilometer per uur over de weg scheurde. De man verdedigde zijn rijstijl met het argument dat hij te laat was voor zijn vaccinatie tegen het coronavirus. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moet ik een kapotte sensor in mijn vrij nieuwe auto zelf betalen?’
,,In mijn Ford Fiesta uit 2016 ging regelmatig een waarschuwingslampje branden. De eerste keer vond de garage geen defect, later kreeg ik het advies een andere brandstofsoort te tanken. Maar nu, bij 60.000 km, meldt de garage dat de brandstofsensor moet worden vervangen. Kosten 300 euro, ‘want dit valt buiten de garantie’. Is de klant de klos bij een fabrieksfout in zo’n betrekkelijk nieuwe auto?” vraagt lezer Cees Bouma.