Waarom je niet je hand op de versnellingspook moet leggen tijdens het rijden
Automobilisten die een handgeschakelde auto rijden, maken er soms een gewoonte van om tussen het schakelen hun hand te laten rusten op de schakelpook. Deze onschuldig lijkende handeling kan extra slijtage aan de versnellingsbak veroorzaken.
Delen per e-mail
Het lijkt onschuldig en veel automobilisten vinden het fijn, maar deze gewoonte kan zorgen voor extra slijtage aan de tandwielen van de transmissie, waardoor deze eerder aan vervanging toe is. Door je hand er op te houden, kan de schakelvork van de bak tegen draaiende delen van de bak - zoals de zogeheten synchromesh-ringen - drukken, met extra slijtage tot gevolg.
Hoewel er ook video's te vinden zijn waarin wordt beweerd dat het niet schadelijk is en er ongetwijfeld uitzonderingen zijn, gaan wij liever af op de deskundigheid van onder meer de Britse Wegenwacht. Het advies om niet met je hand op de pook te rijden is ook terug te vinden in de instructieboekjes van een groot aantal auto's. Een andere reden om het niet te doen, is dat het veel veiliger is om beide handen aan het stuur te houden.
Voet op koppeling
Wil je dat je versnellingsbak lang meegaat, probeer dan ook niet de koppeling ingedrukt te houden wanneer je wacht tot het stoplicht op groen springt. Het ingedrukt houden van de koppeling zorgt voor continue frictie tussen de koppeling en transmissie, waardoor beide onderdelen eerder slijten. Het beste is om de auto naar neutraal te schakelen en de koppeling los te laten.
Ook zijn sommige chauffeurs geneigd om met hun voet op het koppelingspedaal te rijden. Dit kan volgens de Britse Wegenwacht RAC ertoe leiden dat het druklager van de koppeling in contact komt met delen van de koppeling. Dat kan wrijving veroorzaken, terwijl het niet nodig is én het kan na verloop van tijd leiden tot bijgeluiden en zelfs uitval van de koppeling, wat een dure reparatie tot gevolg heeft.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Kan een elektrische auto net zo snel achteruit als vooruit?’
,,Kun je met een elektrische auto net zo hard achteruit als vooruit rijden?”, vraagt lezer Jopie Goudt. -
Automobilist gepakt die 87 kilometer te hard over A12 scheurt: ‘Was toch rustig op de weg’
Politie Zoetermeer heeft vanochtend vroeg een automobilist in de kraag gevat die als een raket over de A12 richting Gouda scheurde. De bestuurder is opgepakt, zijn rijbewijs werd ingenomen. -
Waarom je brandstoftank altijd voor een kwart gevuld moet zijn
Doorrijden tot de laatste druppel brandstof in zicht is, blijkt geen goed idee. Niet alleen vanwege het gevaar dat je ergens strandt, maar vooral omdat het slecht is voor je motor. -
Maximale ‘thuislaadtijd’ voor elektrische auto's om overbelasting Duits stroomnet te voorkomen
Het Duitse ministerie van Economische Zaken heeft een wetsontwerp ingediend waarin een maximum wordt gesteld aan de thuislaadtijd van onder meer elektrische auto's. Na heftige kritiek werd het wetsontwerp teruggetrokken, maar de dreiging blijft. -
Formule 1-team en ‘sportieve’ e-auto’s: Alpine wordt nu een écht automerk
De Franse autobouwer Alpine draait nu alleen nog op de A110, een moderne versie van een klassieke sportcoupé. Maar als het aan moederbedrijf Renault ligt, groeit Alpine de komende jaren uit tot een ‘volwaardig merk’ met sportief getinte, volledig elektrische auto’s én een eigen F1-team.
-
‘De beste auto van het jaar is tevens de goedkoopste’
De Britse consumentenorganisatie WhatCar heeft de nieuwe Dacia Sandero uitgeroepen tot ‘Auto van het jaar’. Tevens noemde het blad nog een aantal andere topmodellen in verschillende autocategorieën. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Dacia Sandero: zo rijdt de nieuwste ‘Lidl op wielen’
Als vanouds is de nieuwe Dacia Sandero een soort voordeelsupermarkt op wielen: veel auto voor een overzichtelijke prijs. Waarom zou je nog doorsparen voor een A-merk? -
PREMIUM
Mijn Allessie Alleen Frank (54) mag in zijn BMW Z4 rijden: ‘Ik draag toch ook niet de Chanel-tas van mijn vrouw?’
Door de BMW Z4 van zijn broer wist Frank Arons (54) eindelijk hoe zijn droomcabrio eruit moest zien. Na omzwervingen via Volkswagen en Renault ging ook hij overstag voor een zelfde exemplaar. Met beige bekleding in plaats van zwart. Wel zo chic.