Volledig scherm
PREMIUM
© Shody Careman

Waarom het zo'n chaos is bij het CBR

IT-blunderDuizenden Nederlanders met een verlopen rijbewijs die maandenlang wachten, vertrouwelijke medische dossiers die bij anderen belanden, een slecht bereikbare klantenservice. Waarom is het toch zo’n chaos bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)?

Kijk naar de vacatures bij het CBR en je weet waar de problemen zitten. Keuringsartsen, ICT’ers en productmanagers; ze kunnen morgen aan de slag. Het gros van de problemen is terug te voeren op de falende automatisering. PricewaterhouseCoopers (PwC) lichtte vorig jaar het CBR door in opdracht van de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Het bureau heeft nog een lange weg te gaan voordat er een goed werkend en veilig ICT-systeem ligt, zo bleek.

PwC concludeerde dat ‘de IT-functie van het CBR momenteel nog steeds een ‘business risk’ is in plaats van de ‘business enabler’ die het zou moeten zijn’. Met andere woorden: de kans dat het werk in de soep loopt door de ICT is groter dan de kans dat de werkzaamheden er baat bij hebben.

  1. Amerikaanse autoriteiten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    Amerikaan­se autoritei­ten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    De Amerikaanse toezichthouder National Transportation Safety Board concludeert in een rapport dat de dodelijke crash met een Tesla Model X in maart 2018 onder meer te wijten is aan een afgeleide bestuurder én beperkingen van de Autopilot. Tesla en Apple, dat de smartphone leverde waardoor de bestuurder is afgeleid, krijgen er in het rapport van langs.
  2. Vlaamse automobilistenclub verzet zich tegen ‘discriminatie’ van oude diesels: ‘142.000 auto’s ten onrechte uit stad gebannen’
    PREMIUM

    Vlaamse automobi­lis­ten­club verzet zich tegen ‘discrimi­na­tie’ van oude diesels: ‘142.000 auto’s ten onrechte uit stad gebannen’

    De Belgische zusterorganisatie van de ANWB, de VAB, verzet zich op basis van een praktijktest tegen de ‘discriminatie’ van oude diesels. Volgens de automobilistenclub stoot één op de vijf Euro 4-diesels lang niet zoveel fijnstof uit als gedacht en worden deze auto's ten onrechte de stad uitgejaagd. ,,Baseer een lage-emissiezone op de wérkelijke uitstoot van auto’s, in plaats van op die Euro-norm.‘’