Waarom heet het verzekeringsbewijs nog groene kaart?
Vraag & AntwoordAutospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail uw vraag naar Niek Schenk.
'
In Servië en Macedonië ben je verplicht de originele versie van de groene kaart bij je te hebben. De politieagenten snapten niet dat wij deze tegenwoordig per e-mail toegestuurd krijgen en op wit papier moeten uitprinten. Waarom wordt dit verzekeringsbewijs eigenlijk nog 'groene kaart' genoemd?
- Ingrid Smaal
Het internationale verzekeringsbewijs was oorspronkelijk vormgegeven als een groene kaart. Het vermeldt in welke Europese landen je autoverzekering dekking biedt. De kaart ziet er overal in Europa hetzelfde uit, maar mag tegenwoordig ook een digitale kaart zijn of een zwart-wit kopie. Het belangrijkste is dat de verzekeringsgegevens erop vermeld staan. In de meeste Europese landen is het niet meer verplicht om de groene kaart bij je te hebben. Wel moet de automobilist op een andere manier kunnen aantonen dat de auto verzekerd is. Voor dat doel is de kaart nog steeds handig.
Meer vragen en antwoorden vindt u in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmet video
Profvoetballers, dj's en influencers zijn kind aan huis bij dit bedrijf: ‘Wij maken de dikste auto's nóg dikker’
Roze remblokken op een Range Rover, een sterrenhemel in een Rolls Royce of een full body kit op een Lamborghini: bij Absolute Motors kan álles. Profvoetballers, dj’s en influencers zijn kind aan huis bij het Ridderkerkse bedrijf. ,,Wij maken de dikste auto’s nóg dikker.” -
Dronken Nederlandse (57) wil auto op landingsbaan parkeren in Düsseldorf
Een 57-jarige Nederlandse vrouw heeft voor commotie gezorgd op het vliegveld van Düsseldorf toen ze gisterochtend op een landingsbaan wilde parkeren, zodat ze haar vlucht naar Spanje zou halen. Ze nam ‘park and fly’ wel erg letterlijk, grapt de Duitse politie. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Vrouw levend verbrand: autofabrikant moet nabestaanden ruim 6,5 miljoen euro betalen
Autofabrikant Ford moet de nabestaanden van een 19-jarige Amerikaanse die in 2016 verongelukte in haar Mustang 7 miljoen dollar (ruim 6,5 miljoen euro) betalen. De auto had volgens de rechter ontwerpfouten, waardoor de vrouw bekneld raakte en verbrandde. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier?
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
PREMIUMrotondes
‘Heilige graal van verkeersveiligheid’ blijkt gevaarlijker voor fietsers dan gedacht
De rotonde wordt al decennia bejubeld als het summum van verkeersveiligheid. Nieuw onderzoek toont echter aan dat rotondes voor fietsers juist ónveiliger zijn dan gewone kruispunten. Reden is dat het verkeer afgelopen jaren fors is veranderd. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is een kleinere thuiskomer een probleem?’
‘Mijn Renault Scenic staat op 20-inch wielen. De wielmaat van mijn thuiskomer-reservewiel is echter slechts 17-inch', schrijft lezer André van Veghel in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Kan dat problemen opleveren als op dezelfde as twee wielen zitten met verschillende omtrek?’