Waarom elektrische auto het langer volhoudt als je strandt in een file
Toen honderden automobilisten strandden in een ijzige file in de Verenigde Staten, kregen bestuurders van elektrische auto's al snel de zwarte piet toegespeeld. Door de lege accu's zou het veel langer geduurd hebben voor de file oploste. Toch zit je in een elektrische auto onder deze omstandigheden het beste.
Een elektrische auto met een lege accu duw je niet zomaar naar de kant. Doordat de elektromotoren rechtstreeks op de wielen zijn aangesloten en een neutraalstand ontbreekt, moet er professionele hulp aan te pas komen. Je hebt een sleepbedrijf nodig of je moet de auto met een mobiele lader weer opladen. In de Verenigde Staten zou een 65 kilometer lange file door extreme sneeuwval op de I-95 in Virginia eerder deze maand daardoor veel langer hebben geduurd.
Maar al snel bleek dit verhaal onzin. Sterker nog, in een elektrische auto zit je beter dan in een auto met verbrandingsmotor wanneer je ingesneeuwd raakt op de snelweg. Zo schrijft Tesla Model 3-eigenaar Dan Kanninen: ,,Ik ben dankbaar dat ik in mijn elektrische auto reed toen ik vast kwam te zitten op de I-95.” Kanninen stond veertien uur stil terwijl hij toekeek hoe automobilisten om hem heen allemaal met draaiende motor probeerden om hun cabine warm te houden.
Minder dan vijf procent capaciteitsverlies
Uit diverse onderzoeken blijkt dat een auto met verbrandingsmotor vrijwel zeker eerder zonder benzine zal komen te staan dan een elektrische auto met een lege accu. Het hangt natuurlijk van veel factoren af, zoals hoeveel benzine er in de tank zit en de laadstatus van de accu's van de elektrische auto. Maar volgens de Amerikaanse autosite Inside EV's houd je het in een elektrische auto niet alleen langer warm, maar heb je ook geen last van uitlaatgassen die rond de auto blijven hangen en naar binnen kunnen komen. Althans, als je afstand kunt houden van je voorgangers mét verbrandingsmotor.
De Tesla Model 3 heeft volgens Inside EV's bijvoorbeeld een zogenoemde ‘camp-mode’ waarmee de auto de cabinetemperatuur efficiënt op peil kan houden, zelfs als het voertuig is uitgeschakeld. Uit rapporten blijkt dat de auto bij temperaturen onder 0 ongeveer 2 procent van de batterijcapaciteit per uur verbruikt. De Facebookgroep met eigenaren van Tesla's Model 3 was er snel bij om hierop te wijzen. Een VW ID.4 verbruikt tussen de 3 en 4 procent. Maar royaal geschat zit je met 5 procent batterijverbruik per uur nog steeds comfortabel in een elektrische auto, aldus Inside EV's.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
PREMIUM
Hoe kon die heftige sneeuwstorm precies 15 jaar geleden ontstaan?
Een dag die veel Nederlanders in het geheugen staat gegrift: 25 november 2005. Het is exact 15 jaar geleden dat op die dag een zware sneeuwstorm het land ontregelde. Lezers reageerden dan ook massaal op een oproep om hun herinnering te delen. „Dit vergeet je nooit meer.” -
UPDATE
Uren in de file op weg naar de skivakantie
Wintersporters komen vandaag terecht in lange files naar de sneeuw. Vooral in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk zal het druk op de weg zijn, want daar hebben de scholieren vrij. Dat meldt de ANWB. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Onverwachte korting op benzine in Spanje’
‘Op vakantie in Spanje ontdekte ik dat ze daar iets hebben bedacht om de benzineprijs te drukken. Maar je merkt het pas als je afrekent', schrijft lezer Adrie Vaarkamp in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘De prijs op de pomp van Repsol was 1,82 euro. Maar bij het afrekenen kreeg ik 25 cent korting. Dit stond netjes op de kassabon vermeld. Er zit schijnbaar verschil in de kortingen. Ik hoorde dat BP helemaal geen korting geeft.’ -
Snel, wendbaar, doeltreffend: Oekraïens leger zet e-bikes in als antitankwapens
In de strijd tegen de Russische indringers nemen gespecialiseerde Oekraïense eenheden hun toevlucht tot een verrassende tactiek: bewapende tweewielers. E-bikefabrikanten werken hiervoor samen met het Oekraïense leger.
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Fietstest
Dit zijn de beste elektrische fatbikes
Wat te vertellen over onze nieuwe testcategorie ‘fatbike’? Zien is geloven! De wielen zijn ‘oversized’, geschikt voor het rijden op een zachte ondergrond als sneeuw, zand, moeras of modder. Er wordt op geracet, maar wij gebruiken ze ook voor de goede sier in de stad. Relaxed, laag, krachtig en gemakzuchtig kunnen ze zijn. Als het rijden op een Harley-Davidson, maar dan een van het geslacht e-bike.