‘Waar loop je als voetganger het veiligst: links of rechts van de weg?’
VRAAG & ANTWOORD,,Tijdens deze lockdown gaan veel mensen wandelen. Indien mogelijk lopen wij altijd links van de weg, maar we komen ook mensen tegen die juist rechts lopen. Wie loopt er nou eigenlijk aan de goede en dus veiligste kant?”, vraagt lezer Leo Frunt.
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Tot 1993 moesten voetgangers verplicht links van de weg lopen. Tegenwoordig wordt het aan het eigen inzicht overgelaten om de veiligste kant te kiezen. Maar het blijft verstandig zo veel mogelijk links te lopen, want dan zie je tegenliggers vroegtijdig aankomen. Oogcontact met die tegenligger kan handig zijn en je kunt inschatten of je misschien beter even een stap opzij kunt doen. Heb je te maken met een onoverzichtelijke bocht of hoge berm dan kan het soms verstandig zijn om juist rechts te lopen.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
Nagellakremover en andere tips: ‘Dit werkt óók tegen plakkerige knopjes in de auto’
,,Ik las in deze rubriek over plakkerige plastic knopjes, waar ook ik in meerdere auto’s last van heb gehad”, meldt lezer Richard Delzenne. ,,Het gebruik van nagellakremover was echt een succes. Een paar minuutjes poetsen en het is weer netjes.” -
VRAAG & ANTWOORD
‘Gelden beelden van een dashcam als bewijs bij een ongeval?’
,,Fietsers en voetgangers wanen zich soms onschendbaar en denken dat verkeersregels voor hen niet gelden”, stelt lezer Ruud Kemner in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ,,Omdat de schuld van een ongeval meestal bij de automobilist komt te liggen terwijl de fietser of voetganger vaak zelf schuldig is, heb ik een dashcam aangeschaft. Zijn dashcambeelden rechtsgeldig voor een proces-verbaal of verzekering?” -
PREMIUMVideo
Coronatijd maakt verkeer ‘onvoorspelbaar’: meer risico voor voetgangers en fietsers
Het verkeer is voor voetgangers, fietsers, e-bikers en bromfietsers afgelopen jaar gevaarlijker geworden. Als gevolg van de lockdowns reden auto's harder, met relatief meer ongevallen in de bebouwde kom tot gevolg. Dat constateert de politie op basis van de nieuwe ongevallencijfers over 2020. -
Veel autobanden hebben een te lange remweg
De jaarlijkse bandentest van Autoweek maakt duidelijk dat de zoektocht naar goede zomerbanden best lastig is. Al bij de eerste testronde bleek dat van de 53 bandensoorten er 14 een veel te lange remweg hadden. -
PREMIUM
‘Autospiegel-mepper’ sloeg bij ruim 40 auto's de spiegels kapot: ‘Ik was boos’
De bedragen variëren van ruim 26 euro tot 325 euro, samen goed voor ruim 2700 euro. Allemaal ter vergoeding van vernielde autospiegels. Een 36-jarige Goirlenaar moet dat bedrag aan zijn slachtoffers betalen van de rechter, die hem ook een celstraf oplegt van vijf maanden.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Betaal je voor een plug-in hybride straks veel meer wegenbelasting?’
,,Voor een plug-in hybride geldt tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 wordt die korting 25 procent en vanaf 2026 houdt het voordeel op. Deze auto’s zijn veel zwaarder dan auto’s zonder batterijen. Ga je dan voor zo’n plug-in hybride vanaf 2026 niet heel veel wegenbelasting betalen?”, vraagt lezer Koos Muis. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoe hard moet je minimaal rijden op de snelweg?’
,,Wat is eigenlijk de minimumsnelheid op de snelweg? Mag je er 60 kilometer per uur rijden?”, vraagt lezer Dennis Levens. -
AUTOTEST
Test Dacia Sandero: logisch, praktisch en scherp geprijsd
De Dacia Sandero is misschien wel de slimste nieuwe auto van dit moment: hij biedt meer ruimte en een betere uitrusting voor een lagere aanschafprijs. Bovendien rijdt hij verdienstelijk en is hij voordelig in het gebruik.