VW en Ford gaan ontwikkelingskosten van zelfrijdende auto's delen
Ford Motor en Volkswagen gaan samenwerken om zelfrijdende auto’s te ontwikkelen en onderdelen van elektrische auto’s te delen. Dat hebben de bedrijven vandaag bekendgemaakt.
Nu de autoverkopen wereldwijd dalen, hebben de ‘ouderwetse’ fabrikanten weinig andere keuzes dan een bundeling van krachten om Silicon Valley-achtige uitdagers als Tesla te beconcurreren. Ze moeten volgens marktkenners alle zeilen bijzetten om te voorkomen dat ze de slag missen bij een fundamentele verandering in de aard van het transport.
Volkswagen heeft daarom ingestemd om 2,6 miljard dollar te investeren in Argo AI, een door Ford gesteunde start-up die werkt aan sensoren, software en andere technologieën om auto’s in staat te stellen zelf te rijden. Volkswagen laat zijn eigen project rond autonome voertuigen, gevestigd in München, opgaan in Argo.
In 2021 wil Ford de systemen van Argo plaatsen in autonome taxi’s en bestelwagens in de Verenigde Staten. Volkswagen wil de zelfrijdende technologie gebruiken in een vloot van elektrische busjes met zes zitplaatsen in Europa. Volkswagen staat bekend om zijn hiërarchische cultuur en heeft weinig ervaring met samenwerken met rivalen. Een eerdere alliantie met Suzuki eindigde in 2015 in een teleurstelling voor beide partijen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
MET VIDEO
Kapotte klassiekers en zwaaiende nonnen: mee met de Mille Miglia (Deel 3)
De Mille Miglia 2022 is ondertussen lekker op stoom: de karavaan met racende klassiekers baant zich een weg naar Rome. Dat gaat alleen niet voor elke oldtimer zonder slag of stoot, maar gelukkig maakt het enthousiaste publiek veel goed. Presentator Werner Budding en cameraman Pieter van Gend nemen je mee in de ‘mooiste race ter wereld’. -
UPDATE
Ford roept Mustang Mach-E terug: ‘Alle Nederlandse exemplaren krijgen nieuwe software’
Alle Nederlandse exemplaren van de Ford Mustang Mach-E moeten terug naar de garage. De elektrische SUV kampt met technische problemen en zou onder meer tijdens het rijden kunnen uitvallen. Met een update aan de software zouden de problemen moeten zijn verholpen, zo meldt AutoWeek. -
Zo voorkom je een hoge telefoonrekening tijdens de vakantie
Niks zo vervelend als een gepeperde telefoonrekening op je mat, net als je thuiskomt van een ontspannende vakantie. Hoe zit het met je internetverbruik in het buitenland: moet je nou op je MB’s letten, of niet? -
MET VIDEO
Oldtimers overleven op de Cisa-pas: Mee met de Mille Miglia (Deel 4)
De karavaan aan oldtimers van de Mille Miglia krijgt vandaag een flinke klim voor zijn kiezen. Onder meer moeten de klassiekers over de Cisa-pas klauteren, waarbij met name de remmen het te verduren hebben. Presentator Werner Budding en cameraman Pieter van Gend nemen je weer mee met de Mille Miglia. -
PREMIUM
Na je vijftigste op zoek naar een nieuwe baan: zo verging het Erik en Jan
Nederland telt een recordaantal openstaande vacatures, maar toch ervaren veel oudere werkzoekenden problemen bij het zoeken naar een nieuwe baan. Erik Kuiper en Jan Elzen moesten beiden opnieuw solliciteren na hun vijftigste. Dit zijn hun ervaringen.
-
Red Bull gaat eigen supersportwagen bouwen, er is alleen één probleem
Red Bull gaat 50 supersportwagens bouwen die ruim 5 miljoen euro per stuk moeten kosten. Er zit alleen één nadeeltje aan de auto: je mag er niet de openbare weg mee op. -
Topman Elon Musk: ‘Tesla komt binnen twee jaar met auto zonder stuur’
Tesla's CEO Elon Musk zei deze week dat de autofabrikant binnen twee jaar een auto zonder stuur zal leveren. Volgens Musk zullen klanten na verloop van tijd niet anders meer willen. -
Eigenaren zonnepanelen benadeeld bij saldering per maand, CDA stelt Kamervragen
Het CDA heeft in de Tweede Kamer vragen gesteld aan minister Rob Jetten van Klimaat en Energie over hoe energieleveranciers de teruglevering van zonnepanelen verrekenen. De leveranciers moeten op jaarbasis salderen, maar het komt voor dat ze dat per maand doen.