Volledig scherm
De V60: een van de nieuwste modellen van Volvo © Bart Hoogveld

Volvo stelt beursgang uit

De beursgang van de Zweedse autofabrikant Volvo is voorlopig in de ijskast gezet. Dat meldt zakenkrant The Financial Times. Er zijn zorgen over de waardering van de autobouwer in het licht van de wereldwijde handelsoorlog.

Eerder kondigde het Chinese moederbedrijf Geely aan een deel van de onderneming nog voor het einde van dit jaar naar de beurs in Stockholm te willen brengen.

Die beursgang is volgens Volvo-topman Hakan Samuelsson nog steeds een optie. Een erg realistische optie zelfs, maar hij benadrukt in de krant wel dat ,,de timing optimaal moet zijn''. En juist de benodigde condities zijn niet optimaal. 

Net zoals veel andere grote autofabrikanten wordt Volvo geconfronteerd met een mogelijke verstoring van zijn activiteiten door de handelsbarrières die de Verenigde Staten opwerpt tegen China en Europa.

Volgens de laatste berichten zou de automaker gewaardeerd worden op 30 miljard dollar. Geely kocht de Zweedse automaker in 2010 voor 1,8 miljard dollar van Ford Motor. De Chinezen staken fors geld in het ontwerp van de auto's die moesten wedijveren met luxe-modellen van met name Duitse makelij.

  1. Een emoji op je kentekenplaat: in Australië mag het

    Een emoji op je kenteken­plaat: in Australië mag het

    In Australië zijn vanaf 1 maart emoji's op kentekenplaten van auto's officieel toegestaan. In Queensland zijn de nieuwe nummerborden te bestellen, met keuze uit vijf verschillende smileys. Je kan kiezen tussen een emoji die een knipoog geeft, een zonnebril draagt, eentje die hartjes als ogen heeft, een die breeduit lacht of een die glimlacht. De gepersonaliseerde kentekenplaten kosten 500 Australische dollar, omgerekend ongeveer 315 euro.
  2. Elektrische auto zorgt voor recordomzet in autoverkoop

    Elektri­sche auto zorgt voor recordom­zet in autover­koop

    Vorig jaar steeg de omzet bij de verkoop van nieuwe auto’s tot een record van ruim €15 miljard. Bijna 12 procent van de omzet kwam uit de verkoop van volledig elektrische auto’s, blijkt uit analyse van ING. Ook in 2019 zet de opmars van elektrische aandrijving stevig door. Het marktaandeel volledig elektrisch steeg van 2,3 procent in januari 2018 naar 5,2 procent in januari 2019. Vooral zakelijke rijders kiezen er steeds vaker voor.