Volledig elektrische SUV-coupé van Nissan heet Ariya en komt 500 kilometer ver
VideoDe eerste volledig elektrische SUV-coupé van Nissan krijgt de naam Ariya. Hij komt met volle batterijen 500 kilometer ver en beschikt desgewenst ook over vierwielaandrijving. Zijn ontwerpers spreken bovendien van ‘een uitzonderlijk ruim en stressvrij lounge-interieur’.
Het is overigens de vraag in hoeverre Nissan met deze auto het Europese continent serieus neemt, want de foto's die tot nu toe zijn vrijgegeven tonen alleen rechts gestuurde versies, zoals die in Japan, Australië en Groot-Brittannië rijden. Eerder werd al bekend dat Nissan en alliantiepartners Renault en Mitsubishi de markten meer gaan verdelen, om kosten te besparen. Niettemin is het de bedoeling dat deze nieuwe elektrische Nissan óók naar Nederland komt.
Opvallend in het exterieurdesign van de nieuwe Ariya is het schild in het front. Dit vervangt de traditionele grille en beschermt de sensoren van het veiligheidssysteem en van de contactsleuteldetectie. Onder het oppervlak van dit schild zit een traditioneel Japans ‘kumiko’ patroon in 3D en het nieuwe merklogo van Nissan is prominent in het midden van dit schild geplaatst. Het is uit 20 led-lampjes opgebouwd.
In het interieur hebben de ontwerpers zich laten inspireren door ‘een strakke café-lounge in een ruimteschip’. Dat klinkt nogal zweverig, maar belangrijker is het feit dat de Ariya een van de ruimste interieurs in zijn klasse biedt. Dat werd onder meer mogelijk door de klimaatregeling onder de motorkap te plaatsen, waar uiteraard de traditionele benzine- of dieselmotor ontbreekt. De ontwerpers hadden deze keer geen last van een transmissietunnel in de vloer of systemen onder het dashboard. Opvallend zijn verder de slanke ‘Zero Gravity’ stoelen: de praktijk zal moeten uitwijzen of ze ook comfortabel zijn.
Minimalisme
Sowieso kenmerkt minimalisme het interieur: er zijn weinig knoppen en schakelaars. Onder het dashboard schuilen een centraal opbergvak en een uitvouwbaar tafelblad. Deze uitschuifbare tafel moet het interieur geschikt maken als mobiele werkruimte. De ontwerpers zijn ook trots op de ‘overvloed aan hoofd- en beenruimte’. Dankzij de vlakke vloer kunnen zij zelfs makkelijk de benen kruisen en ontspannen zitten, luidt hun belofte.
,,Het interieur van de Nissan Ariya is een fijne ‘leefruimte’ voor de bestuurder en inzittenden, waarvan zij kunnen genieten terwijl ze kijken naar het theater van onderweg zijn naar bekende en nieuwe bestemmingen,” zegt Senior Design Director Giovanny Arroba. ,,De materialen in het interieur zijn zorgvuldig geselecteerd om het traditionele gevoel van sommige luxeauto’s te voorkomen en toch een indruk te geven van premium futurisme op gebied van technologie en gebruik.”
Vierwielaandrijving
De vierwielaangedreven versies hebben twee elektromotoren en dragen de naam e-4ORCE. ,,Op vrijwel iedere ondergrond herkent het de bedoelde rijrichting, zonder dat de rijstijl daarvoor aangepast hoeft te worden. Bij bochten op een besneeuwde ondergrond bijvoorbeeld zorgt de technologie ervoor dat de auto altijd de gewenste richting volgt door een zeer nauwkeurige motor- en remaansturing‘’, aldus Nissan.
,,Dankzij de voordelen van de nauwkeurige motoraansturing van e-4ORCE kunnen we voertuigbewegingen beheersen zodra de remmen worden gebruikt. Zo ervaren alle inzittenden – in het bijzonder de passagiers – een stabiele en vloeiende rit,” zegt Ryozo Hiraku, Expert Leader van Nissans aandrijflijn- en EV-ontwikkelingsafdeling.
Batterijen
De basisversie van de Ariya heeft een 63 kWh batterijenpakket met keus uit twee- of vierwielaandrijving. Dezelfde keus wordt geboden bij de Ariya met het 87 kWh batterijenpakket. Goed nieuws voor caravanliefhebbers: deze elektrische Nissan kan een geremde aanhanger tot 1500 kg trekken. De Nissan Ariya 63 kWh-versies worden geleverd met een 7,4 kW-lader voor thuisgebruik, de 87 kWh heeft een 22 kW 3-faselader voor thuisladen. De Ariya is ook geschikt voor snelladen tot 130 kW.
De nieuwe Nissan heeft alle gangbare veiligheidssystemen van dit moment aan boord, inclusief de mogelijkheid om op snelwegen grotendeels autonoom te rijden. De stoel- en stuurpositie en de verschuifbare middenconsole worden automatisch ingesteld op basis van het opgeslagen bestuurdersprofiel in de ‘intelligente contactsleutel’.
Het dashboard bevat een 12,3 inch groot digitaal instrumentarium en een centraal 12,3 inch beeldscherm voor het infotainment. Bovendien heeft deze Nissan de mogelijkheid voor spraakbediening en een van de grootste head-up displays in het segment. Updates van de software komen voortaan via internet de auto binnen: bezoek aan de garage is niet meer nodig.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Video
Elektrisch rijden doe je zo: nieuwe videoserie op deze site
Voor iedereen die overweegt elektrisch te gaan rijden, of nu al in een elektrische auto rijdt, introduceert deze site een serie video’s met achtergrondinformatie over alles wat met elektrische auto’s te maken heeft. -
WINACTIE
Rij tot het einde van het jaar gratis in een elektrische Hyundai
Altijd al willen weten hoe het is om elektrisch te rijden? Doe mee en misschien staat deze gloednieuwe Hyundai Kona Electric of Ioniq Electric dan komende maanden bij jou voor de deur. Uiteraard hoef je zelf niets te betalen voor de stroom van de laadpalen, verzekeringen of wegenbelasting. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
Nissan en Mitsubishi trekken zich deels terug uit Europa en gunnen Renault de hoofdrol
De autofabrikanten Renault, Nissan en Mitsubishi hebben vanochtend een strategisch plan gepresenteerd om de huidige crisis te kunnen overleven. De merken willen nog meer samenwerken bij de ontwikkeling, inkoop van onderdelen en productie van auto's. Maar ze gaan de taken én de markten ook verdelen. -
Fietstest
Dit zijn de beste elektrische vouwfietsen
Reis je veel met het openbaar vervoer, maar is het stuk van het station naar je bestemming te lang om te lopen (of wil je er gewoon sneller zijn)? Dan is een vouwfiets ideaal. Fietstest.nl testte de beste elektrische varianten.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
AUTOTEST
Test Nissan Juke: verbeterd, maar nog niet volmaakt
In de nieuwe Nissan Juke zijn veel minpunten van zijn voorganger opgelost. Maar er blijft nog steeds iets te wensen over. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier?